Webredaktør: Hvorfor tvinges kommunerne til at annoncere på papir?

Mens alle andre diskuterer fordeling af mediestøtte, sidder en web-veteran og undrer sig. Han forstår ikke, at det stadig er sådan, at kommunerne er tvunget til at annoncere på papir. Loven sender hvert år millioner i lommerne på lokalaviser og ugeaviser.


Bjarne Hansen er en af Danmarks mest erfarne lokale webredaktører. Han lagde allerede i 2001 ud med Bornholm.nu, der sidste år nåede op på 9, 5 millioner besøg. Sidenhen har han udvidet forretningen med den grønlandske hjemmeside webavisen.gl samt Odsherredavis.dk. Samlet set giver de tre sider indtægter nok til at lønne 2,5 mand – fordelt på Bjarne selv og en række freelancere.

Han er egentlig ikke den store tilhænger af offentlige tilskud, og vil ikke tigge om støttebeløb: “Støtte har det med at havne i lommerne hos de store som har tid til bureaukratiet med ansøgninger og revisor-godkendelser. Det kan ikke betale sig for små forretninger.”

Men en ting der irriterer ham er, at det offentlige er tvunget til at placere en hel del af sin annoncering af f.eks. lokalplaner i de lokale papiraviser.

“Mit ønske er blot at få ligestilling”, siger Bjarne Hansen. “Flere og flere læsere dropper den lokale avis, og nøjes med netaviserne. Hvorfor skal de ikke have adgang til lokalplaner, jobannoncer fra det offentlige og annoncering af offentlige møder?”

Han nævner som konkret eksempel et møde Bornholms Kommune forleden indkaldte til i Åkirkeby. “De var bagefter skuffede over fremmødet, men det havde nok hjulpet at annoncere det bedre – f.eks. med et link på netmedier”. Han mener, at kommunerne tillige kunne spare en del penge, fordi de på netaviserne kan nøjes med en lille annonce og et link over til deres egen hjemmeside.


Mange millioner på spil
Loven der tvinger kommunerne til at annoncere i de lokale aviser er Planloven. Den kræver, at kommunerne orienterer befolkningen om lokalplaner, landzonetilladelser, kommuneplaner og planstrategier. Men annonceringen skal foregå i lokale dagblade eller ugeaviser – og her tæller netaviser stadigvæk ikke med.

“Kommunerne vil have os til at bruge netborger.dk. Skat vil have os til at bruge tastselv.dk. Men så sender de papir ud til folk med et link – i stedet for at annoncere med et klikbart link. Det ville gøre det nemmere for borgerne og spare det offentlige for mange penge,” mener Bjarne Hansen.

Det er ikke pebbernødder, det drejer sig om. Ifølge Anker Brink Lunds opgørelse over mediestøtte henter medierne 193 millioner om året på den konto. Heraf går 112 millioner til dagblade og ugeaviser. Rapporten understreger, at der er tale om et groft overslag, som meget vel kan være langt under den reelle indtægt.

Læs mere om Planloven og de offentlige annonce-millioner:

1 Comments Tilføj dine

Skriv en kommentar