Hvor mange QR-koder har du scannet i dag?

Der er ingen tvivl om, at vi alle bruger vore mobiltelefoner mere og mere til at hente information på nettet, til at tage billeder og til at dele oplysninger med vore venner. Men nogle teknologi-begejstrede pressemeddelelser kan man godt tillade sig at læse lidt kritisk.

For leden refererede flere medier (her Markedsføring og DDF) en frisk undersøgelse, der viste, at “28 % af danskerne har scannet en QR-kode.” En af disse prik-mønstrede små firkanter, som sidder i hjørner af annoncer, plakater eller klistermærker.

QR-kode der henviser til www.ernstpoulsen.com
Du kan lave dine egne QR koder, f.eks. på http://korturl.dk. Hvis du scanner denne QR-koder kommer du via korturl.dk til http://www.ernstpoulsen.com.

QR-koder fungerer egentlig som en grafisk URL, og grundideen er, at man i stedet for at indtaste URL’en kan scanne den med kameraet i mobilen og så hente en bestemt hjemmeside.

Nu skal statistik altid indtages med enten et gran, et gram eller et kilo salt. Denne statistik var bestilt af Grafisk Arbejdsgiverforening og udført af YouGov via internettet.

I den udsendte pressemeddelelse kunne man ikke læse mere om detaljerne i undersøgelsen, men i dele af rapporten (Hent den her)  fremgik det, at undersøgelsen var udført blandt et repræsentativt udsnit af 18-64 årige danskere.

Det smarte er selvfølgelig, at man ved at sortere de børn og gamle fra, også får afgrænset undersøgelsen til den målgruppe, der har råd til og bruger smartphones. Det betyder imidlertid, at det ikke er en undersøgelse af danskernes vaner, men af voksne i den erhvervsaktive alder. Samlet set forsvinder 40% af danskerne behændigt fra en undersøgelse af danskernes smartphone/QR-vaner.

Af undersøgelsen fremgår det også, at 37 % har svaret, at de ikke har en smartphone. Det må omvendt betyde, at 63% ejer en smartphone.

Danmarks Statistik har i 2011 også offentliggjort en undersøgelse af, hvor mange danskere der har en smartphone i husholdningen. Ifølge Danmarks Statistik er det kun 33 %, der har en smartphone i husholdningen. (*)

Nu har markedet selvfølgelig bevæget sig mellem april hvor Danmarks Statistik spurgte og oktober, hvor YouGov spurgte. Men det er næppe sandsynligt, at mængden af smartphones er fordoblet.

Hvis man antager, at Danmarks Statistik har en mere korrekt opgørelse af smartphone-ejerskab (og det er en antagelse) så skal man altså halvere tallene fra YouGov-undersøgelsen. Derudover var der de 40 %, som var udeladt af YouGov-undersøgelsen.

Reelt set kan det altså være, at kun 8-9 % af danskerne har scannet en QR-kode, og kun 6%, der har scannet mere end en gang. Forskellen i det opfattede billede er markant.

Er det mere end hver fjerde dansker, der går rundt og scanner URL med mobil-telefonen, eller er det tættere på en ud af 15?

Når man spørger til brugen af ny teknologi som – måske – er ved at bryde igennem, er det interessante ikke altid at finde ud af, om teknologien bruges af de 5 %, som tester alting, men snarere om det er en teknologi, som “alle danskere” bruger eller kommer til at bruge lige om lidt.

Efter at have læst undersøgelsen fra Grafisk Arbejdsgiverforening er spørgsmålet stadig åbent.

En indscanning af en QR-kode omsætter egentlig bare et mønster til en web-adresse. For brugerne står valget mellem at indtaste for eksempel m.jp.dk på mobilen med at Åbner QR-scanner APP’en og scanne sig frem til samme hjemmeside.

QR-koden kan sikkert hjælpe i de tilfælde, hvor man ikke kan skaffe sig en kort URL. Det er også sandsynligt, at næsten alle har en smartphone – inden for et par år, og måske også sandsynligt at kvaliteten af QR-kode-scannere bliver bedre end den er nu – og at en pæn del af brugerne får installeret en QR-Scanner APP.

Jeg gentager: Der er ingen tvivl om, at mobilen kommer til at udgøre en stadigt større del af vores forbrug af nye medier. Men QR-koder – well – jeg ville nok supplere med en kort mobil-URL et stykke tid endnu. Den er så dejlig hurtig at taste og så nem at forstå.

Men, alt det der statistik er kedeligt. Her er den morsomme måde at kommentere QR-koder på:

– 0 –
Detaljer om de to statistikker
(*) Forskellen mellem de to undersøgelser er sandsynligvis endnu større. Danmarks Statistik har spurgt om folk har en smartphone i husholdningen, mens YouGov har spurgt til om den enkelte person har en smartphone. Hvis Danmarks Statistik havde spurgt til, om den enkelte person ejede en smartphone, ville andelen der svarede ja sikkert have været endnu lavere.

Danmarks Statistik har spurgt de 16-74 årige, hvor YouGov har spurgt de 18-64 årige. Det er svært at afgøre, hvad det betyder for forskellen mellem de to undersøgelser. Det kan nemt være, at de 16-18 årige (2 årgange) har højere smartphone-ejerskab end gennemsnitte (hvis de har råd), men det er ret sandsynligt, at de 64-74 årige (10 årgange) har færre smartphones end gennemsnittet. Samlet set vil det betyde, at YouGov-undersøgelsen sandsynligvis overdriver smartphone-ejerskabet. Det har jeg dog ikke medtaget i kommentaren ovenfor, da usikkerheden er stor.

14 Comments Tilføj dine

  1. Joakim Ditlev siger:

    I en verden med konstant stigende priser på papir og blæk og med budgetter, der hele tiden flytter andele fra print til online, er QR koden blevet den grafiske branches redningskrans. Der er klart potentiale i at forbinde offline med online gennem QR-koder – Men udbredelsen tager tid. Og at bestille en rapport med så åbenlyst overdrevne tal – det’ sq dumt!

  2. Thomas Zacchi siger:

    Vedr. QR-koder, så var Anders And bladene faktisk rigtig tidlig ude med netop disse og da jeg for over et år siden opdagede at de brugte QR-koder foretog jeg en lille hurtig uvidenskablig undersøgelse af min søns 5. klasse og her var det ca. 30% af eleverne som havde en smartphone.
    Jeg er ikke sikker på, at det faktum, at YouGov har spurgt fra 18-64 årige og ikke taget de som er yngre eller ældre med ville have flyttet så meget på procentsatsen, når 33% af 11 årige faktisk har en smartphone og elsker at bruge så mange apps som muligt inkl. QR scanner.

  3. ernstpoulsen siger:

    Jeg har lige læst @Kristolo ‘s statistik Tweets (fredag, 22.40), og han citerer TNS Interbuss Q3 (http://www.tns-gallup.no/?did=9099681) for, at 53% af nordmændene har en smartphone. (USA = 40%). Så jeg tror stadig at YouGov-undersøgelsen er skæv på det område for nordmændene har altid været foran danskerne.

    Men fedt, at du har tjekket tallene for smartphones i 5. klasse og godt eksempel med Anders And. Man kan her se en målgruppe, som måske synes det er morsomt at lege med teknikken – fordi den er lidt sjov og spion-agtig for knægtene?

    Det jeg netop savner med QR-kodes er konkrete eksempler og konkrete brugertal. Et bevis for, at folk vil bruge det mere end en engangs-test, men til noget de ofte gør for så er det interessant.

    Jeg håber nogen vil kommentere og bidrage både med cases, hvor det virkede og ikke virkede. På den måde kan vi lære noget.

    Jeg synes et par teknologi-områder – f.eks. QR-kodes og E-pages (pdf-agtige bladre magasiner) begge har det problem, at de bliver hypet som hhv. “meget smartere end en url” og “en meget behageligere læseoplevelse.”

    Min personlige opfattelse er den modsatte. En url kan koble sig op af et brand og er umiddelbart til at læse, hvor en QR-kode er et uforståeligt mønster, som ikke alle kender, som kræver særlig software og tager mindst lige så lang tid at omsætte til en destinationen som bare at taste en url. (Undtagelsen kunne være, hvis man havde rigtigt mange forskellige destinationer).

    E-pages har som hovedregel dårligere navigation og dårligere læsbarhed fordi de lader som om det er en fordel at presse papirlayout ind på en skærm. Det er det ikke. (Man skal hele tiden zoome ind og ud og navigationen er som grundregel dårligere end rigtig web-navigation).

    Men, grundpræmisset må stadig være, at jeg kan tage fejl, og at vi blot diskuterer de enkelte eksempler og den konkrete statistik, og hvad vi kan lære af den.

    Og læg mærke til, at mit indlæg ikke er negativt over for mobil-teknologi. Vi er et godt stykke inde i den mobile omvæltning, hvor vi skifter fra stationære computere til bærbare, tablets, mobiltelefoner, skærme i det offentlige rum – – – og vi er som med www i 1999 stadigt i gang med at lære at bruge den bedst muligt.

    Mit indlæg handler om statistik, vurdering af brugeradfærd og er et forsøg på at få en fornuftig vurdering af en teknologi som QR-kodes. Giver den mening på reklamer i magasiner. Måske. Giver den mening på et mindesmærke ude i skoven. Måske?

    Men mit påstand er, at Grafisk Arbejdsgiverforening og YouGov ikke har gjort QR-kodes en tjeneste med deres undersøgelse. Dertil er den – well – serveret lidt for smart.

    Næste udfordringen lyder derfor: Lad os få nogle konkrete tal.

    Kom med en konkret kampagne, fortæl hvordan QR-kodes blev brugt, og hvor mange der scannede og klikkede sig frem til noget, de var glade for.

  4. Thomas Zacchi siger:

    Kunne ikke være mere enig i forhold til E-pages, de er et UX Nightmare og kun opfundet for at gøre de grafikere glade som endnu ikke har forstået, at internettet ikke er en brochure. Det er som at gå over åen efter vand.

    Jeg har arbejdet med QR-koder i magasiner og vil se om der ikke kan fiskes lidt data ud som kan offentliggøres.

  5. Vil godt komme med et par input til debatten. Vi har udviklet mere end 115 mobilkampagner, og har i alle tilfælde brugt QR koder, som et middel til at trække brugeren fra inspiration til en konkret handling – noget man ikke på samme måde har kunne gøre fra offline medier før, medmindre man troede på at folk ville huske budskab og åbne computer når de kom hjem, gå ind i butik, etc.

    Jeg kan så give Ernst ret i, at man ligeså godt kunne have en kort URL, men det er nu sådan at der trods alt er kortere vej via det at scanne, fremfor at skulle taste en URL ind, og ja, så er det også nyhedsværdien, og det at man nemt indikere at vi godt vil fortælle jer mere!

    Som det også siges i video, så handler det ikke om blot at bruge QR koder – det er sådan at vel 80% ( og det er min egen statistik 🙂 af alle kampagner med QR koder, slet ikke udnyttes optimalt ( de er decideret ringe). Det kan være alt fra at man linker ned til et almindeligt website, ikke skriver hvordan man scanner, ikke tænker “WHY” ind for kunden, etc. Bare for at tage et eks: mange linker direkte ned til Facebook og tror de kan få fans den vej igennem. Men, hvis man vil have fans, skal man have et WHY, og derfor skal man lande dem på et mobiloptimeret site først, der fortæller hvorfor man skal være fan. En lille detalje, men det ændre ret meget på konverteringer.

    Men, den største klassikere af fejl er at man scanner ned til et almindeligt website, og det gider vi ikke i en inspirationsfase.

    Vi har som sagt udviklet rigtig mange kampagner, og vi har mange gode cases, som ligger på konverteringer langt over 50%. Vi har fokus på to ting: hvad skal det skabe af værdi for brugeren og hvad skal det skabe af værdi for virksomheden. For virksomheden er det jo ofte at skabe trafik til deres butik ( kunne være mobile værdikuponer), permissions til mail/mobil, fans på Facebook, få tilsendt materiale, bliv kontaktet, etc. Hvis man gør det rigtigt, så kan man opnå ret gode resultater. Udgangspunktet er altid, som det er med alle former for markedsføring, at man skal give brugerne et stærkt incitament til at foretage en action, dvs scanne koden – og allerede her fejler mange.

    Vi har eks lige udviklet mobilsite for Herning Centret – og det har flere funktioner: hvis man googler dem på mobilen, lander man på deres mobilsite, dvs vi møder brugeren optimalt på den platform. Via vores CMS system, har de en QR kode til hver side på sitet, så de kan trækker brugerne direkte ned på det site som er relevant. De har så brugt QR koder til at markedsføre sitet, både for at få brugerne til at gemme det på deres mobil, men også til at hverve permissions til nyhedsbrev. På mindre end en måned, har mere end 8.000 scannet koden og mere end 3.000 skrevet sig op til nyhedsbrev. Vi har nu kunne udnytte deres vigtigste kontaktpunkter til at få permissions, og da mange af dem er fra kunder i centret, er de ret relevant, for vi ved det er kunder de godt vil have igen.

    Så, vi har rigtig mange gode cases, og det bedste er jo at man ret billigt kan komme igang, og via CMS system kan kunden jo hele tiden rette i sitet…….så kan man argumentere en masse for og imod de analyse tal som i nævner ovenstående, men en ting er sikkert: mobilen er kommet for at blive, og ved at bruge QR koder, har man mange kreative muligheder for at teste det på sine egne kunder, og se hvor de er….jeg vil sige at de virksomheder som endnu ikke har tænkt i en mobilstrategi og begynder at teste det af, har seriøse udfordringer – for deres kunder er her nu, og endnu mere i fremtiden.

    Ja – en QR er bare et link og ikke mere, men det har EKSTREMT mange muligheder. Hvis i godt vil have inspiration til hvordan man bruger og ikke bruger QR koder, så kan jeg kun anbefale at følge bloggen ILOVEBARCODES, link er nederst.

    Har nogen lyst til at høre mere, så er i velkommen til at kontakte mig – vi holder ret mange foredrag om det mobile medie generelt, og har som nævnt udviklet mange kampagner og har et CMS system som er 100% skræddersyet til det mobile medie og QR koder.

    Hilsen Peter Schjødt ( Schjødt+Co – 23246628, ps@psco.dk)

    Her link til ILB: http://ilovebarcodes.blogspot.com/

  6. Kim Schulz siger:

    Spændende tak du her kommer med og jeg er for så vidt enig med dig i at de tak i pressemeddelelsen er noget forskruede i forhold til virkeligheden.

    Når det så er sagt, så er det måske værd at nævne at QR koder kan bruges til meget andet end URLer. Du kan nemlig encode ting som:
    – kontaktoplysninger (bliver tilføjet til adressebog)
    – event (bliver tilføjet til kalender)
    – geolokation (bliver vist på kort)
    – sms (giver mulighed for 1-click afsendelse af sms)
    – tlf (giver mulighed for 1-click opkald til nummer)
    – tekststreng (tjaa tekst, typisk får man mulighed for at søge efter den)
    – email (giver mulighed for at afsende email til adressen)
    – wifi (giver mulighed for at joine wifi netværk inkl. password)

    Så mulighederne er rigtigt mange – desværre er det kun de færreste som benytter dem.
    Personligt benytter jeg selv følgende online generator til at lave QR koder, og ved at fruen (som sidder i det offentlige benytter samme til kommunale projekter). http://zxing.appspot.com/generator

    Forleden da jeg var i Stereo Studio så jeg indtil flere gange folk som lige trak mobilen op af lommen, scannede en QR kode på coveret af en film og så så trailer eller læste mere info. Det var faktisk både unge(<18) og ældre(<60) personer som gjorde det.

  7. Joakim Ditlev siger:

    Jeg kan nu ikke se hvad online magasin formatet har gjort for at blive sat i samme båd som overdreven QR kode-statistik. Har arbejdet hos en af de førende udbydere i 5 år og kender alt til kritikpunkterne.

    Online magasiners formål er et helt andet end QR koders. Til e-handel er formatet velegnet i inspirationsfasen: Før du ved hvilket mærke dit næste kamera skal være vil du bare gerne vide noget om kameraer og lade dig inspirere til det næste køb. Du browser uden noget større formål end at du er nysgerrig på, hvad der findes af nye trends eller tilbud.
    De færreste online debattører har denne shopping adfærd, så derfor er der tendens til at snakke online magasin formatet ned. 🙂

    QR koder handler om at bygge bro mellem online og offline. Det gjorde online magasiner også, da de kom frem i 2006, men formatet har altså flyttet sig en del siden da.

  8. Anne Birkelund siger:

    Kære Ernst m.fl.

    Tak for interessen for vores undersøgelse om danskernes brug af QR-koder. Men jeg må desværre skuffe kritikerne – der er nemlig ikke tale om et åbenlyst overdrevent tal.

    1. Undersøgelsen er gennemført af det anerkendte internationale analyseinstitut YouGov, og det tillader på ingen måde, at deres kunder udlægger fakta/tallene på en måde, der ikke er belæg for.

    2. Det anfægtes i bloggen, at andelen er danskere, som ejer en mobiltelefon, er for højt sat – og at dette forvansker det samlede billede. Men i undersøgelsens spørgsmål om, hvorvidt man havde prøvet at scanne en QR-kode, var der indsat en mulighed for at svare ”Har ingen smartphone”. Det svarede 37 pct.

    3. Derefter bad vi YouGov om at isolere denne gruppe – så det kun var de 63 pct. af danskernes, som måtte formodes at have MULIGHED for at kunne scanne en QR-kode, der talte med. Denne rapportkørsel gav så de tal, som bl.a. blev brugt i pressemeddelelsen – naturligvis med tydelig angivelse af, at det gjaldt den gruppe af danskere, der har en smartphone og som sådan har den tekniske mulighed for at scanne en QR-kode.

    4. Hvis vi UNDLADER at lave denne selektering, får vi følgende rå data på samme spørgsmål:

    28 pct. af de adspurgte danskere (i alderen 18-64 år) har prøvet at scanne en QR-kode mindst én gang.
    For de 18 til 29-årige er det 44 pct.
    For danskere i 30’erne: 38 pct.
    For danskere i 40’erne: 24 pct.
    Og for de 50-64-årige: 14 pct.

    Dette er fakta for undersøgelsen, som er gennemført efter en 100 pct. vederhæftig statistisk metode, og jeg håber, at det kaster lys over debatten.

    Venlig hilsen
    Anne Birkelund, Grafisk Arbejdsgiverforening

  9. ernstpoulsen siger:

    @Kim Schulz – Tak for at udvide forståelsen af, hvad QR-koder kan bruges til og for de konkrete eksempler. Det udvidede faktisk min horisont en smule. 🙂

    Også tak for din tålmodighed med WordPress som slugte din kommentar i første omgang.

    – – – 0 – – –
    @Peter Schjødt – Også tak for kommentarer og eksempler. I bakspejlet må jeg nok indrømme, at jeg både var irriteret over statistik-misbruget – og så over min konkrete erfaringer. Det har ofte været sådan at når jeg har forsøgt at bruge QR og Barcode-læsere, så går det enten galt med teknikken eller med resultatet.

    Forleden installerede jeg så en ny QR-app – og så løb jeg Børsen Weekend igennem og fandt ca. 15 barcodes. 2/3-dele gav mig en uoverskuelig webforside eller begyndte (ved gud) at downloade pdf-filer til min mobil. En enkelt gav mig en YouTube-video, der ikke ville afspilles.

    Heldigvis var der 5 fornuftige løsninger: et par stykker sendte mig til en mobil-tilpasset side, en sendte mig til en mobil-facebook-side hvor jeg kunne blive en del af netværket, og een gav mig en formular (tilpasset mobilskærmen) hvor jeg kunne bede om et møde eller tilmelde mig et nyhedsbrev. Især Facebook og nyhedsbrevs-løsningerne virkede fornuftige.

    Men jeg gennemførte kun, fordi jeg havde sat mig for at løbe hele avisen igennem. De 10 annoncører der sendte mig til ubrugelige websites fik næsten afvænnet mig helt med at scanne QR-kodes.

    – – – 0 – – –
    @Joakim Ditlev – Det var også lidt unfair… og rodet at blande de to ting sammen.

    Når jeg medtog eksemplet var det dels fordi jeg – selv om jeg synes jeg spørger folk ofte – ikke har mødt nogen, der har givet mig en statistik for brugen af E-pages (i de mange varianter), hvor det virker som en løsning mange vil bruge.

    Jeg kendte godt din baggrund, så da jeg så at du kommenterede, var det næsten tænkt som et oplæg til, at du kunne gøre mig klogere på det emne. Forhåbentlig mødes vi en dag IRL, så du kan opgradere min viden. (Mind mig lige om, at jeg skal give den første fadøl).

    – – – 0 – – –
    Samlet set synes jeg de bedste pointer ovenfor er, at:
    * Det er værd at teste QR-kodes, ganske simpelt for at blive klogere. Verden er blevet mobil.
    * I den anden ende af en QR-scanning skal der findes en mobil-tilpasset løsning.
    * Det er klogt at tænke i små skridt og satse på at få tilmeldinger til nyhedsbreve eller løse små opgaver – frem for at forsøge at smide hele det tunge website i nakken på de stakkels læsere. De går alligevel ikke igang med en købs-procedure på mobilen.
    * Fortæl folk præcist hvad de får, hvis de scanner.

    Derudover savner jeg stadigvæk at folk bruger mobil-url’er (m.xyz.dk), og jeg har stadigvæk allergi over for visse former for statistik. 😉

  10. Jacob Leander siger:

    Rigtig spændende læsning. Jeg er enig i hvad du kommer frem til.
    Når der kommer nye “Buzz-ord” i marketing verdenen er folk hurtige til at tage tingene til sig – ofte før forbruger ved hvad der er tale om.

    Jeg har et par kunder, som er ved at teste QR koder og brugen af disse, så det bliver spændende at se hvor mange der rent faktisk scanner disse.

  11. ernstpoulsen siger:

    @Anne Birkelund – Tak for kommentaren.

    Jeg kan se, at du ikke anfægter mine pointer om, at:
    – 40% af befolkningen er udeladt af YouGov-undersøgelsen.
    – Danmarks Statistik har betydeligt lavere tal for ejerskab af smartphones.

    Hvorvidt det så er YouGov eller Danmarks Statistik, der er bedst til at ramme den gennemsnitlige danskere, kræver nok en statistikfaglig analyse, som jeg ikke vil begive mig ud i.

    Man skal selvfølgelig huske, at Danmarks Statistiks undersøgelse har adskillige måneder på bagen, og der er selvfølgelig klart flere smartphones ude hos folk nu.

    Til gengæld, så siger ingen af undersøgelserne noget om, hvor stor en del af brugerne der har en QR-app, og slet ikke noget om de ved, hvordan koderne skal bruges.

    Mest interessant er, hvor mange af brugerne, der kommer ud over at bruge QR-koder en-to gange. Hvis målgruppen virkeligt er den almindelige dansker, så er det, at jeg bliver skeptisk. Det er derfor, at jeg efterlyser eksempler, så vi kan blive klogere. Jeg håber, at nogle af de folk der har kommenteret ovenfor, vender tilbage.

    Samlet bliver min pointe vel, at jeg godt tror, at QR-koder kan bruges hvis målgruppen er IT-tilvænnede first-movers men, at det er lidt tidligt at tro på den store historie: “Danskerne har taget QR-koder til sig” – for nu at citere pressemeddelelsen. (Jeg har tilføjet link ovenfor). Her bør man supplere med andre muligheder for at skabe forbindelse, f.eks. sms, mobil-links, etc.

    I mellemtiden undersøger jeg lige, om jeg kan lave et QR-case-studie i et blad, jeg selv leverer til. Hvis det lykkes, håber jeg, at jeg kan referere resultaterne.

  12. Hej Ernst,

    Hvad er det for nogle eksempler du efterlyser?

    Undersøgelsen fra Grafisk Arbejdsgiverforening og YouGov er den første af slagsen i Danmark og giver et rigtig fint indblik. Selvom jeg personligt i den grad er “QR lover”, var jeg også positivt overrasket over 28% af danskerne eller 45% af alle med en smartphone har scannet de fortræffelige QR koder.

    Uagtet, hvad undersøgelsen siger er der ingen tvivl om danskerne har taget QR koderne til sig…!

    Scanlife som udbyder en af de mest brugte scanner applikationer i Danmark, har registreret en voldsom vækst. Antallet af QR (2D barcodes generelt) scan er knap 10 doblet fra 1. halvår 2010 til 1. halvår 2011, hvor der blev scannet knap 500.000 barcodes med en Scanlife scanner applikation. For at sætte endnu tykkere steg under danskerne er i fuld gang lige nu, kan jeg fortælle at der blev scannet over 180.000 barcodes i september 2011! De nævnte tal er udelukkende baseret på oplysninger fra Scanlife, som repræsentere knap og nap halvdelen af de scan der bliver foretaget i Danmark. Det reelle tal er derfor væsentligt højere!

    Jeg er enig med dig i at målgruppen stadig er en lille smule i “first mover” segmentet, men Hr. og Fru Jensen er stærkt på vej! Der er vist ingen tvivl om der kommer til at ligge et væld af smartphones under juletræerne i år… Med smartphones følger muligheden for at scanne QR koder.

    Ja, som der er blevet nævnt flere gange så er QR koden blot et link, der kan give utrolig mange muligheder – hvis de bruges ordentligt!

    Markedsførerne der bruger QR koderne skal, for at få succes, være opmærksom på:

    Brugeren skal se en værdi i at scanne QR koden
    Brugerne skal guides til hvordan QR koden scannes
    Brugeren SKAL mødes af mobiloptimeret indhold

    Overholdes disse minimum af best practice ikke. Ja, så kan det blive en døgnflue at “Danskerne har taget QR koderne til sig”.

    Rikke, I love barcodes
    http://www.ilovebarcodes.blogspot.com

  13. ernstpoulsen siger:

    @Rikke – Tak for spørgsmål og kommentar.

    Når jeg spørger efter “konkrete eksempler”, så tænker jeg på at et blad eller en annoncør kunne fortælle om en kampagne, hvor vi får at vide helt konkret hvor en kode er blevet bragt (medier/oplag), hvor mange der har scannet den, og – evt. – hvad det har givet af konkrete resultater. Så kan man vurdere QR-koders evne til at skabe trafik og/eller resultater.

    Der er ingen tvivl om væksten i mobil-markedet og brugen af QR-koder. Men 180.000 – eller 360.000 scanninger på en måned overbeviser mig ikke om “at danskerne har taget QR-koder til sig”, sådan som Grafisk Arbejdsgiverforening skrev.

    Hvis vi taget lidt tilfældigt GÆT – og siger, at hver person der har scannet – har gjort det 3 gange i september måned, så er vi stadigvæk nede på at under 3% af danskerne, der har brugt QR-koder på en måned.

    Man behøver ikke skimme ret mange avis-artikler for tiden for at finde eksempler, hvor statistikker er blevet strammet for meget. Jeg synes den omtalte pressemeddelelse var sådan et eksempel, og derfor reagerede jeg.

    Men tak for dine oplysninger om helt konkrete antal af scanninger. Det bliver man faktisk lidt klogere af. Og god blog i øvrigt. Den burde flere læse, så der ikke var så mange dårlige QR-eksempler. 🙂

  14. Hejsa,
    Jeg forstår på Ernst at i mangler nogle konkrete tal på konverteringer.

    Et godt eksempel er en matas case som blev udviklet i samarbejde med Post Danmark. Af husstandene som fik tilsendt tilbudsavisen
    med koderne, kunne 43 % huske at have modtaget dem. Over 3000 modtagere scannede QR-koderne, og af disse valgte 65 % at deltage i konkurrencen – heraf meldte 79 % sig ind i Club Matas. Af det samlede antal konkurrencedeltagere og nye leads til Club Matas kom næsten 30 % ind via QR-koderne. Foruden at generere nye klubmedlemmer blev koderne også brugt til at indsamle vigtig information omkring interesse-, læse- og gemmeværdien af Matas’ tilbudsaviser.

    Vi har sammen med Analyse Danmark lavet en national undersøgelse af markedet for QR koder, som måske vil være relevant for jer at læse. I kan læse dele af rapporten her http://bit.ly/QR-rapport og bestille den på 2Dkoder.dk

Skriv et svar til ernstpoulsen Annuller svar