Troværdige medier?

I dag ramte en sørgelig fyring hele 40 journalister på Nyhedsavisen. Det er selvfølgelig noget alle nyhedsmedier holder øje med, fordi det er afgørende for niveauet i den løbende aviskrig.

I dag vil jeg kun forholde mig til en lille bitte detalje – eller mere præcist – en enkelt rubrik, som fik mig til at sukke.

Nyhedsavisen lancerede selv historien under rubrikken “Nyhedsavisen lægger om“.

Det lyder selvfølgelig som noget Nyhedsavisens salgs- eller markedsføringsfolk kunne have skrevet. Og det er da også så gennemskueligt, at en læser straks har kommenteret det under artiklen.

Noget tyder på, at journalisten også haft lidt svært ved at vælge i situationen. I Nyhedsavisens CMS kan man nemlig se en form for artikel-rubrik i URL’en, og her hedder artiklen http://avisen.dk/nyhedsavisen-skaerer-bemandingen-300108.aspx. Det er jo lidt mere præcis og ærlig snak.

I virkeligheden er Nyhedsavisen sikkert ikke værre eller bedre end så mange andre.

Det er slet ikke usædvanligt for mediehuse at forskønne deres egen-omtale både i opgangstider og i nedgangstider. Som læser må man så sammenstykke en form for sandhed ved at læse konkurrenternes omtale og mediehusenes egne pressemeddelelser….  øh…  artikler.

Make-up tendensen gælder uanset om det er omtale af en selv eller konkurrenterne.  Egen-historier bliver forskønnet og omtale af konkurrenterne får ofte en tur gennem det virkeligt kritiske filter, hvor alt er negativt eller hvor positive historier bliver dømt ude som værende “ikke-væsentlige”. Især hvis der er tale om nære konkurrenter.

Men, den journalistiske troværdighed lider altså, når virkeligheden forvrænges. Det er vel en meget god lakmus-prøve, om man er i stand til at omtale sin egen virksomhed bare nogenlunde neutralt og konkurrenterne nogenlunde nøgternt.

En helt anden strategi kunne være, at man lod eksterne / freelance-journalister dække al omtale af ens egen branche.

Læserne gennemskuer jo alt det andet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s