Aviser stjæler design fra nettet

I det forrige indlæg talte jeg for, at netmedierne en gang imellem burde stjæle nogle gode vaner fra papiraviserne.

Men, det sker heldigvis også, at de gamle medier finder ud af, at netmediernes nye måder at gøre det på, også kan virke på papir.

Jyllands-Postens “Erhverv & Økonomi” er gået i tabloidformat, og jeg gætter på, at de har “snupset” i hvert fald en enkelt ide fra nettet. Manchetterne er punkt-opstillet med to hovedpointer fra artiklen.

Det virker umiddelbart bedre og gør det hurtigere at hente det vigtigste ud af artiklerne end de gamle manchet-tekster, som fyldte det samme, men var formuleret som en opsummerende tekst.

Jeg løb dagens sektion igennem, og fandt både gode og dårlige eksempler. Så måske er det ikke et universalmiddel til alle artikler, men denne rubrik/manchet-kombination virker efter min mening godt:

Stagnation i lufthavnen

  • Københavns Lufthavne forventer kun en vækst på 2-4% pct. i 2008 – knap halvdelen af gennemsnittet.
  • Krisen hos SAS er den direkte årsag til den lave vækst.

Det er ren og skær Jakob Nielsen (Useit), der for rigtig lang tid siden lærte os, at læserne kan huske meget mere, hvis vi bruger punkt-opstilling.

Er der andre, der lige kan komme på gode eksempler på baglæns form-afsmitning, hvor gamle medier har lært/stjålet fra de nye medier?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s