Mon den næste islænding vil investere i en papiravis

DR BonanzaDR BonanzaDR BonanzaEr vi på vej ind i en ny tidsalder, hvor de nye spændende produkter bliver lanceret på nettet, og hvor der måske kommer en papir eller tv kopi bagefter?

DR BonanzaTo friske eksempler fra det virkelige liv:

For nylig gik DR Update fra at være et nyhedskanal på nettet til at være en fuld digitalt distribueret tv-kanal som en stor del af befolkningen kan se. Nu spekuleres der på, om dr.dk/bonanza-projektet kan gøres til en tv-station. Men – de begyndte altså begge som web-produkter.

Og jeg tænker: Måske er vi her ved at sætte en ny standard for, hvad der er originalen og hvad der bare er en kopi.

I de første ti år har hovedreglen været, at de fleste succesrige webprodukter har været spin-offs eller kopier af papiraviser, tv-stationer, telefonbøger eller services der i forvejen fandtes. (Netaviserne, fagbladene, tv-stationerne, etc).

Der har været undtagelser (Jubii, Eon, Opasia, Google), men en stor del forsvandt da dot-com boblen brast. Andre var service-sites, som ikke truer de gængse netmedier i samme stil. Og der har været eksempler på sites, der er blevet til papirprodukter. Men – hele tv-stationer – hvem havde turde foreslå det i 2002.

Det giver i øvrigt god mening at teste produkt-launches på nettet, fordi der er langt lavere produktions- og distributionsudgifter. Selv om mange medieprodukter går gennem et grundigt udviklingsforløb, så sker der tit justeringer, når man først mærker responsen fra kunderne. Måske ville det være logisk at lægge denne test-forløb på nettet, så man ikke spildte trykke- og distributionsudgifter på produkter, der ikke har 100% skarpe endnu? 

Næste gang en islænding kommer forbi Danmark, vil han så lancere en papiravis eller vil han brænde 400 millioner kroner af på at lave et website der sparker røv?

Jeg glæder mig allerede til at se resultatet.

Lad mig se: Man skal bruge et CMS, en serverpark, en røvfuld journalister og annoncesælgere. Hvad mere?

One response to “Mon den næste islænding vil investere i en papiravis

  1. Jeg kunne da håbe, at der kom en forbi som ville knalde 400 mio. kr. af på et site fremfor at hælde det i papyrus-publikationer.

    For s…. hvor kunne dansk mediebranche have haft vilde websites hvis der var blevet brugt det samme beløb på sites som på gratisavis-krigen de sidste par år.

    Meeen der er stadig en del konservatisme i journalist-standen / hoben/ populationen whatever. Sådan hen a la “Avis er nu det bedste og mest seriøse”.

    Bullocks – der er sgudda mere fremtid i medier, der kan gøres os til deltagere – og ikke blot læsere, seere og brugere.

    Som du selv så rammende har formuleret det i 2006: hvornår går vi over til at måle sites på deltagere – og ikke blot besøgende/brugere

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s