Forestil dig at papiravisen blev opfundet i dag…

Tager jeg fejl, hvis jeg påstår, at der ikke er sket vanvittigt meget på avis-layout fronten de sidste 10-20 år? Er det på tide, at avis-designerne opdager, at deres læsere har helt ny vaner, som gør, at de må begynde forfra?

Jeg forsøger ofte at drille mine online-kollegaer, ved at fremhæve, at vi stadig kan stjæle gode ideer fra avisernes evne til at redigere/prioritere og deres evne til at præsentere historier forskelligt alt efter, om det er et portræt, en nyhed eller en baggrundsartikel. Det må jeg ofte høre en del for, men avis-folkene har altså 100 års erfaring at trække på, så lidt er der vel faldet af som er fornuftigt.😉

Men, hvis jeg skal drille lidt den anden vej (hvilket er en kende forudsigeligt for en online-mand som undertegnede), så kunne jeg spørge, om papiraviserne egentlig er fuldt med tiden.

Vore medievaner er helt anderledes
Der er jo sket ekstremt meget med folks medievaner de sidste ti år. Folk har vænnet sig til, at de har et hav af tv-kanaler at zappe imellem. De har flere radiokanaler end de kan overskue på DAB-radioen.

Og de tager i hvert fald rundturen mellem 5-10 forskellige web-nyhedsmedier, magasin-sites og blogs hver dag – for sådan lige at orientere sig. Og skulle der være et off-line sekund, så har alle en mobil, som de lige tjekker for mail, sms’er og nyheder. Vi er “på” i langt større grad end førhen.

Det er helt anderledes end de medievaner vi havde for 15 år siden, hvor det gik højt, hvis man både læse Stiften, en landsdækkende avis og så TV-Avisen om aftenen.  Nå – ja. Og så fik man måske hørt radioavisen kl. 12 eller 18.

Jeg tror, at nogle af vore brugsmønstre fra nettet smitter af på den måde vi bruger andre medier på. 

* Folk har højere hastighed, når de bruger medier. Vi skanner mere for at lede efter “must know”-viden. Udbuddet er større og derfor behøver vi ikke at læse nær så mange artikler, med mindre vi virkeligt er interesserede.

* Jeg tror nettets klik-dig-til-overblik-på-tværs har ændret folks vaner på tværs af medieplatforme. Jeg gætter på, at vi oftere skifter radiokanal, og at vi zapper gennem flere tv-udsendelser. Og jeg gætter på, at den rastløshed også præger vores avisbrug.

Men, har avis-designet ændret sig, så det tager højde for de vaner.

Er det muligt at scanne din avis, og få fat i hovedpointerne endnu hurtigere end for 15 år siden?

Ja, jeg kan skimme et opslag for rubrikker. Men, kan jeg også nemt suge hovedessensen ud af artiklerne og dermed bestemme mig for, hvilke artikler, der virkeligt er værd at dykke ned i?

Jeg nævnte forleden Jyllands-Postens nye punkt-opstillede manchetter som et positivt eksempel. (Selv om kvaliteten af dem varierer). Men, hvad med flere punkt-opstillinger inde i artiklerne. Hvad med endnu skarpere indledninger. Hvad med flere fakta-bokse.

Og hvad med længere og mere opsummerende rubrikker, som ganske vist fylder mere af den kostbare plads, men som også giver mig flere oplysninger. Problemet med mange avis-rubrikker i dag er vel, at de er konstrueret til at lokke, men ikke til at give mig reel viden, hvis jeg blot scanner. (Og langt de fleste rubrikker scanner jeg kun).

Forestil jeg, at avisen her i 2008 ikke var opfundet endnu, eller at det først nu var rentabelt at distribuere et papirmedie. (Ja, fnis – men for eksperimentets skyld – så prøv at følge tankegangen).

Som udgangspunkt ville læserne kun kende nettet, radio og tv, og det ville være her, at de havde alle deres medievaner fra. De havde vænnet sig til at sammensætte deres “verdensbillede” ud fra en rundtur på de store omnibus-sites, et par fagsites, et underholdningssite, et par af vennernes blogs og et socialt site (i stil med Facebook, eller)…

Investorerne, der skulle opbygge redaktionen ville hente hente nogle af de bedste webfolk over og krydre med et par folk fra andre faggrupper for at få den rigtige viden med fra starten: Usability-eksperter, annonce- og reklamefolk, designere, etc.

Hvordan ville papiravisen så se ud?

4 responses to “Forestil dig at papiravisen blev opfundet i dag…

  1. Hej Ernst,

    Jeg har ingen anelse med papiravisen som sådan. Men en ting, som jeg dog savner er en oversigtsside med et slags nyhedsflow a la Jaiku. Simpelthen en side, hvor alle artikler i avisen er kortet ned til 140 tegn som i en SMS med tydelig angivelse af, hvor jeg kan finde resten af artiklen. Og det skal vel at mærke være 140 tegn, der i essensen giver mig historien, så ingen skønprosa her.

    Hvorfor savner jeg det? Jo, for når jeg bladrer gennem avisen, kan jeg ikke overskue at gå i gang med at afkode hver eneste side for, om der nu også står noget interessant. Det flimrer for mine øjne. Resultatet af dette er, at jeg sikkert ofte misser artikler, som jeg ellers ville have læst – men som nu drukner i stereotypt layout, annoncer og andet gejl.

    En oversigtsside som den ovenfor beskrevne, ville samle avisen på én side og gøre det mere sandsynligt, jeg fik læst flere af artiklerne – og dermed fik flere grunde til rent faktisk at investere i en avis i den lokale kiosk.

  2. Ja, du tager faktisk rimeligt meget fejl, hvis du påstår, at det ikke er sket meget på avislayout-fronten de sidste 10-20 år.🙂

    Men dit indlæg er alligevel interessant, og spørgsmålet om, hvordan en printavis ville se ud i dag er sjovt at lege med – og endnu sjovere, når der faktisk er spillevende eksempler at kigge på – for der er bare i Danmark startet flere nye aviser de seneste år.

    Og de er startet fra scratch – og de er gratis, og skal give så lille et underskud som muligt – og derfor er de bladhusenes bud på, hvordan en printavis skal se ud, for at være den bedst mulige forretning.

    Du har selvfølgelig ret i, at selv om de nye gratisaviser er startet fra scratch bygger de på en 100-årig tradition. Og der er derfor ting, der er med i aviserne, som måske er mere tradition end de er funktion. Men originalkonceptet på de nye aviser gik på at være Avis 2.0. – alt var i spil. Forsøget har altså kørt – endda fullscale😉

  3. Ja, jeg strammer vinklen lidt – for eksperimentets skyld.

    Men, lad blot høre, hvad der er ændret på papiraviserne som peger fremad?

  4. Nu får vi se i morgen – tirsdag 4. marts, når Ekstra Bladet relancerer med nyt design – et af hovedønskerne har været øget overskuelighed.

Skriv et svar

