Jeg troede nyheds-chat blev lagt i graven i 1999

Jeg har lige lært, at min opsparede, gode, gamle viden om netmedier ikke længere er god gammel viden. Kun gammel viden.

Jeg var ret sikker på, at chat ikke var noget, der kunne bruges hos nyhedsmedier.

Jeg håber mine tidligere kollegaer på jp.dk tilgiver mig for at røbe lidt 9 år gammel – og idag ret uskadelig – insiderviden. Helt specifikt var det (vistnok) op til Europavalget 1999, hvor avisen tilbød læserne at være med på en chat, hvor de kunne stille spørgsmål til politikerne. Den chat-session blev der reklameret en del for i papiravisens spalter med store egen-annoncer. På selve den pinefulde aften var der vist logget 27 ind. Inklusive moderatoren, en spørgelysten, men fuld mand, et par paneldeltagere – og et par nysgerrige JP-ansatte.

Mine tidligere kollegaer hos Københavns Amt kan tilgive mig eller lade være. Amtet er som bekendt nedlagt.😉 Men, op til strukturreformen ville amtspolitikerne gerne stille sig til rådighed for en debat med offentligheden. (Vistnok i efteråret 2005). Desværre bestemte de sig også for, at formen skulle være “chat på nettet”. Det kostede amtet en hel del annoncekroner og en masse topchefer på arbejde ud på aftenen – alt sammen for at svare på vistnok 8 (o t t e) spørgsmål. Konklusion: God ide – forkert værktøj.

Det er ikke fordi chat generelt ikke kan bruges. Men, jeg havde efterhånden tænkt det ned i en box af værktøjer, der egner sig til diskussion mellem nogle få gode venner.

Men, så smækkede en af mine dr.dk-kollegaer en X-factor-chat på forsiden af dr.dk. Og bagefter en chat med Steffen Gram, der skulle svare på spørgsmål om primærvalg i USA. Og til sidst en virkelig hardcore P1-debat om Kosovo med DR-korrespondenten Thomas Ubbesen.

Der kom 3000 spørgsmål til X-factor, 300 spørgsmål til primærvalg og 100 til Kosovo-debatten. Og langt de fleste ret seriøse. Som biprodukt gav det et par hurtige artikler med de bedste spørgsmål og svar. (Se eksempel fra Kosovo-chatten)

Det skal siges, at der var sørget for gode henvisninger fra TV og dr.dk-forsiden. Og vi er heldigvis ude over de chat-generationer, hvor man enten skulle installere software eller igennem en større login-procedure.

Men, primærvalg i USA og Kosovo er altså ret snævre emner. Så jeg er positivt overrasket over mængden af aktive brugere og kvaliteten af diskussionen.

Jeg synes ikke, at det er et værktøj, der skal bruges dagligt. Men, det er åbenbart nu muligt at gøre de ting, som jeg i 1999 og i 2005 afskrev som “god ide – forkert værktøj”.

Nu skal jeg bare have fundet ud af, hvilke andre dele af min “gode, gamle viden” der er “rusten, gammel viden?”

One response to “Jeg troede nyheds-chat blev lagt i graven i 1999

  1. Hej Ernst

    Det er faktisk ret interessant.

    Lidt det samme ser vi på kommentarer til artikler på ekstrabladet.dk.

    Enig, der er nogle vindhætte-kommentarer imellem, men generelt er niveauet blevet hævet, og der var en levende debat om netop Kosovo, så der er bestemt et “marked” for nichedebatter på de store nyheds-/mediesites!

    // Lars

Skriv et svar

