Journalisten: Borgerjournalistik er poetisk vrøvl

Dagens læseanbefaling må helt klart gå til fagbladet Journalisten.dk, som har taget fat i emnet borgerjournalistik. Og det er ikke læsning for sarte sjæle. Borgerjournalistikken resulterer ikke i reelle nyheder, men i billeder af kæledyr. Borgerjournalistikken henter ikke brugertal af betydning. Og – Borgerjournalistikken løber ikke rundt, konkluderer bladets redaktør i en leder. Mere om den senere.

I første omgang løber Andreas Marckmann Andreassen en hel stribe af dagbladenes bruger-sites igennem. Det gælder  TV2s ”1234”-satsning, Nordjyske’s ”DitCentrum”.dk, JyskeVestkystens ”læsernyheder”, Ekstrabladets ”Nationen” samt 24.dk.

Og resultatet er ifølge Journalisten.dk magert, hvis det skulle forestille at være borgerjournalistik og slutningen på journalisternes rolle som gatekeepere. Der er relativt få indlæg, og dem der er falder hovedsageligt inden for kategorierne ”Se mit kæledyr/solnedgang” eller ”Vejfesten var våd”.

En af de hårde skeptikere er leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, Troels Mylenberg, der jo for nylig har været fremme med en ny journalistisk ed, der trækker på de gamle dyder.

 

»Jeg hverken tror eller håber på, at borgerjournalistikken er på vej frem. Hvis det er gammeldags, så tilslutter jeg mig gladeligt den klub. Vi skal kæmpe for, at det er journalisterne, der skriver nyhederne, museumsfolk, der vælger billederne, og ingeniører, der bygger broer,« siger han til Journalisten.dk.
 
(Læs mere: http://www.journalisten.dk/du-er-pa)
 

 


Jakob Elkjær
(Redaktør af fagbladet Journalisten), er lige så klar i mælet i sin leder der har titlen ”Stop nu det vrøvl om en demokratisk revolution”. Han spørger, hvorfor mediehusene har skrottet de gamle publicistiske idealer:

Hvordan kan man ellers forklare, at selv erfarne mediehuse nu tillader, at borgere sviner hinanden til anonymt på deres sites? Hvordan kan det ellers være, at man tillader, at skillelinjerne mellem redaktionelt stof og annoncer brydes ned? Hvordan kan det ellers være, at man har sænket kravet til dokumentation på nettet?”
(Læs mere: http://www.journalisten.dk/stop-vrovlet-om-en-demokratisk-revolution
)

 

Det har ikke taget mange timer, før de første svar er kommet. Mads Kristensen svarer i sin blog på Journalisten.dk. Han mener Jakob Elkjærs kritik bygger på en forkert præmis:

Fordi lige så vel som Elkjær beskriver brugerinddragelse som noget sludder, lige så vel er store dele af hans indlæg det rene nonsens. Det er det, fordi det bygger på den præmis, at de danske mediehuse nogensinde for alvor – gentager: for alvor – har gennemtænkt tanken og virkelig satset på større inddragelse af ganske almindelige mennesker. En præmis der er fuldstændig forkert. For er der nogle, der sidder på bremsen, når det gælder brugerinddragelse, er det de store mediehuse.
(Læs mere: http://www.journalisten.dk/hovedet-ud-af-busken-elkjaer).

 

 

Der er også blog-svar fra Kim Elmose, der i hvert fald ikke har tænkt sig at opgive kampen nu og her:

 

 

 

Læserne har megen viden som vi skal i dialog med – ellers tror jeg bare på sigt, at vi i medierne sander til i overfladiske nyheder , til glæde for hvem ? …
… Derfor er det i mediernes egen interesse at fortsætte med at interessere sig for hvordan det kan gøres – i stedet for at afskrive læserinddragelse som ” et eksperiment, der ikke gik.”
(Læs mere:
http://mediehack.elmose.com/?p=654)


Min personlige holdning er, at Journalisten.dk’s kritik som udgangspunkt er relevant. Danske mediesites kan endnu ikke fremvise super-løsninger, hvor indhold, brugertal og økonomi går hånd-i-hånd. Ja, der er små lyspunkter, men skulle der være medieledere, der har drømt om en hurtig quickfix på ”webbet”, så er der altså et stykke vej hjem.

 

Men, det er også naivt at tro, at man kan banke bolden i mål, uden først at drible lidt frem ad banen. Styring af brugergenereret indhold, communities, etc. er en helt ny boldgade, og journalist-uddannelsen har i hvert fald ikke forberedt os på emnet. Det er ”Learning by doing” – dermed skal der både tålmodighed og flere eksperimenter til.

Journalister er i dag i langt større kontakt med borgere, brugere og læsere end de nogensinde har været før. Fejl og skæv-vinkling i artikler bliver i dag påpeget hurtigere og mere offentligt end nogensinde før. Og langt flere mennesker har adgang at skabe deres eget publikum og tage debatten derhen hvor de vil.

Hvis Jakob Elkjær regner med, at dette er aflysningen af borgerjournalistikken og tror, at Journalisterne fortsat kan sætte dagsordenen, så tager han nok lige så meget fejl som dem, der i en skåltale evt. har troet at de kunne lave en demokratisk revolution ved blot at smide en community-server på nettet.

3 responses to “Journalisten: Borgerjournalistik er poetisk vrøvl

  1. Pingback: Journalisten.dk : Borgerjournalistik er en fis i en hornlygte i Danmark at Mediehack

  2. Pingback: Medierne har ikke forstået deres egen rolle og brugergenereret indhold

  3. Pingback: PC World laver dansk Digg klon | Overskrifts underskrift

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s