Når læserne korrigerer journalisterne

Politiken har lige nu en historie om, at en 13-årig knægt har korrigeret NASA’s udregninger af risikoen for at en asteroide rammer jorden.

(Se senere opdateringer af denne artikel nedenfor).

Men, Politiken viser heldigvis også de blogindlæg, der linker til artiklen. Her benytter bloggeren Morten Gade muligheden for at påpege, at historien ikke er sand, og han kritiserer journalisterne for manglende kildekritik. Historien ligger i øvrigt som den mest læste artikel hos Politiken lige nu.

Hvis man tjekker NASAs hjemmeside, så har de decideret en pressemeddelelse, der afkræfter historien.

Historier af denne type breder sig ekstremt hurtigt, og lige nu er der stadig kapløb mellem de to udgaver af sandheden. To af de oprindelige kilder er sandsynligvis Potzdamer Neueste Nachrichten, Bild.de (“Ich hab den Weltuntergang ausgerechnet“) og Tagesspiegel.de. De tre aviser omtaler begge, at NASA har bekræftet Nico Marquardts beregninger, hvor det afgørende åbenbart er, at han har indregnet muligheden for, at asteroiden rammer en satellit ved en passage i 2029 og derfor får ændret sin rute, så den kan ramme jorden i 2036.

(Knægtens skole omtaler den pris han har fået i en lokal konkurrence for sin opgave, men her står ikke noget om, at NASA har bekræftet udregningerne.)

Da jeg søgte på NASA på Google News viste hver anden historie hen til en artikel der hhv. be- og afkræftede historien. AFP og et hav af nyhedsmedier har stadig den 13-årige som helt. Det inkluderer også et fagsite som Astronomibladet. Det internationale fagblad New Scientist har en meget grundig gennemgang, hvor historien afvises.

Newz.dk blander de to historier, men holder fast i vinklen med den 13-årige som helt.

Personligt tror jeg den mest passende grundregel for journalister og andre skribenter i dette tilfælde er: “If-in-doubt-leave-it-out”.

BT med en ganske særlig rubrikEn interessant aflægger er, at Morten Gade også kan linke til en artikel på BT.dk, der har den fascinerende rubrik: “MÅ IKKE LÆGGES PÅ: NASAs brøler afsløret af 13-årig: Jorden nærmere udslettelse.” Gad vide, hvad der er sket for BT her? Hvis en historie ligger på serveren, så er den jo ligesom ude… (Internet Publisering 101)

Spændende at se om artiklerne bliver opdateret i morgen…

Jeg kan se et oplagt spørgsmål, og tre der kan svare:

Har Nico Marquardt (fremlagt) dokumentation for, at NASA i sin tid bekræftede hans beregninger. Det spørgsmål må journalisten på Potzdamer Neueste Nachrichten, journalisten på Bild.de eller Nico Marquardt kunne besvare.

Jeg ved ikke om Jakob Elkjær (redaktør på Journalisten.dk) stadig synes, at det er helt forkert, at lade brugerne blande sig?

OPDATERINGER
– Torsdag middag: Politiken har tilføjet en ny artikel, hvor NASA afviser historien
– Lørdag: ZDF Heute Magasin angiver også Tagesspiegel.de som en af de oprindelige kilder. (Tilføjet ovenfor). Også artiklen hos Tagesspiegel har fået en kommentar med fra en læser der henviser til NASA pressemeddelelse.

 

2 responses to “Når læserne korrigerer journalisterne

  1. Pingback: M IKKE LGGES P: Hvad sker der for B.T.?! — spiri.dk — Sren Hugger Mllers blog

  2. Jeg tror sgu ikke rigtigt paa at denne her asteroide som vejer ca. 290 milliarder tons og som bevaeger sig en kende hurtigere end S-toget vil aendre bane fordi den rammer en satellit eller to, men jeg har jo heller ikke vundet en skole-konkurrence i Tyskland

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s