Problemet med web-priser – og et kvantespring i webjournalistikken

(Ja, dette blog indlæg indeholder to vinkler, så du må læse hele vejen ned).

 

Jeg vil lægge ud med at rose FDIM for at tage slæbet med at lave mediernes internetpris. For længe siden – da jeg var DONA-formand – diskuterede vi flere gange om vi skulle stable en prisoverrækkelse på benene, men vi fik det ikke gjort på grund af resurse-mangel. Så tak til FDIM. Mit håb er, at der måske i fremtiden kunne blive en fælles pris fra både organisationerne (FDIM) og webjournalisterne (DONA).

 

Og ja, jeg har indstillet et par af vore egne DR-produktioner (vores site fra Folketingsvalget og DR Update) og så 3F/Jesper Bergs site om Gentofte-sagen. Sidst-nævnte fordi det er et rigtigt godt stykke håndværk, og så fordi jeg synes konkurrencer er smukkest, når man indstiller konkurrenterne. Det er vel ideen med den slags – at fremhæve det bedste – og ikke kun ens eget.

 

Også ros til FDIM for at have et udvalg af kategorier.

 

Men, det slår mig endnu engang, at priser kommer til at pege i retning af tema-sites eller store sub-sites. Der er sjældent en ”rugbrøds-arbejde”-kategori for bedste daglige drift.

 

(En undtagelse var ejour-prisen forrige år, der gik til epn.dk generelt. Det lugtede lidt af respekt for et generelt produkt.)

 

Næste skridt i web-journalistikken: Variation og kraft i udtrykket

Da jeg løb ned over FDIM’s kategori-liste, overvejede jeg, om det var muligt at indstille den nye dr.dk-forside. Jeg kunne blot ikke finde en kategori, der passede.

 

dr.dk forsiden med Brixtofte retssag som tophistorie

 

Jeg synes egentlig, at holdet bag har fået skabt – og driver – en forside, som er nyskabende. Den er langt mere fleksibel i sit udtryk, end de fleste andre nyhedssites, hvor nyhederne stort præsenteres ens, uanset om svinepriserne er steget 5% eller der er sket et terror-angreb i en europæisk storby.

 

De fleste websites bliver passet af en meget lille bemanding, og derfor virker skabelon-publiceringen effektivt. Man kan på minutter nå at oprette, skrive og publicere en nyhed uden at bruge tid på layout og præsentation.

 

Men, det giver ikke meget plads til at signalere til brugerne om det er en stor nyhedsdag eller en kedelig lørdag. Det giver ikke megen plads til at signalere om det er en underholdende historie, et interview, en skarp kiosk-basker eller et underholdnings-show der optager danskerne lige nu.

 

Den fleksibilitet har den nye dr.dk-forside, som kan svinge fra standard-opsætning, til X-factor-fest, til chat-med-korrespondenten, til Bodil Udsen er død. Hver gang har forside-holdet givet siden forskellige udtryk og forskellige muligheder. Hver gang har de givet toppen af siden en omgang ”Tju-bang”.

 

Den udvikling – i retning af mere fleksibel, levende og kraftfuld præsentation – synes jeg er et vigtigt kvantespring for webjournalistikken, og derfor tror det kan gå hen og blive trendsættende.

 

(Derudover tillader forsiden også langt mere web-tv og den peger i retning af at brugerne kan gøre ting direkte i forsiden.)

 

Det kan godt være, at der ikke var en FDIM-kategori til forside-holdet denne gang, men så får de lidt pæne ord med i spalten her. Roserne går bl.a. til Charlotte Persøe, Jes Højen, Marie Ravn, Petter Åttingsberg, Per Bjerre og Claus Thor Nielsen.

 

(Som nævnt en gang tidligere i denne blog: Ovenstående lugter jo fælt af promovering af DR-produktet. Men nogle gange bliver historien mere nærværende, når det er noget fra min egen hverdag – og ikke noget fra den store verden. Og – det er jo en blog (ikke en artikel), så jeg håber I kan se principperne.

 

Skriv et svar

