Undersøgelse: Dagbladene er ikke de mest troværdige, knapt nok relevante og kan nemt undværes

Hvis danskerne fik det benhårde valg mellem at opsige avis-abonnementet, sælge fjernsynet og klippe internetforbindelsen, så ville de fleste holde fast i fjernsynet og nogle ville beholde nettet. Men kun hver tiende ville holde fast i avis-abonnementet.Det viser en undersøgelse som magasinet Limited Edition har fået lavet.

Resultat stiller efter min mening spørgsmålstegn ved dagbladenes selvforståelse og måske også hele kernen i deres forretningsstrategi: ”Du skal holde et dagblad for at blive holdt orienteret og blive klog”.

Lad mig forklare:

De fleste dagblade har analyseret sig frem til, at internettet og radio/tv tager sig af de hurtige nyheder. Det er svært at konkurrere på hastighed, når man først skal starte en trykpresse og have vækket 3000 avisbude før man kan komme ud med sine nyheder. Dagbladene har gradvist koncentreret sig mere og mere om at give den grundige, lidt langsommere analyse, der gør, at læserne er velorienterede.

Men, lad os lige tage endnu et af spørgsmålene fra undersøgelsen:

 

 

I dag kan jeg godt være velorienteret uden en betalingsavis:
– Helt/delvist enig: 79%
– Helt/delvist uenig: 16%
– Hverken-eller/Ved ikke: 5%

Dagbladene har længe kørt deres reklamekampagner på det præmis, at du bliver klogere af at læse avis. Det er også rigtigt – men brugerne synes åbenbart også, man kan blive klog uden avis.

Når kunderne åbenbart ikke køber ”du-bliver-klog”-præmissen, så har dagbladene måske brug for et helt nyt ”unikt selling point”.

Er det i virkeligheden den rigtige satsning, at være et ”kloge åge”-tilbud med lange analyserende artikler til alle danskerne, når danskerne ifølge samme undersøgelse synes at nyheder fra radio, tv og web både er mere troværdige og mere relevante.

Hvis undersøgelsen holder, så stopper dagbladenes heftige nedtur ikke lige foreløbig.

Det pudsige dilemma er, at de unge læsere gerne holder nicheaviser som Børsen og Information. Spørgsmålet er, om dagbladene tog fejl, da de i sen-halvfemserne begyndte at opkøbe små radio/tv-stationer. Måske ligger fremtiden ikke i mere radio. Eller lokal-tv.

Måske har dagbladene brug for at nå flere, velafgrænsede målgrupper? Personligt er jeg ret overbevist om, at hvis blad-økonomien tillader, så vil vi se opkøb af en række fagblade de næste år.

Men – jeg kan tage fejl.

Men sådan som mediemarkedet skifter i disse år, så kan der vel ikke være tvivl om, at der er brug for innovation. Mere innovation. Og endnu mere innovation.

Andre skriver om rapporten: 

 

(Er det bare mig der har overset nogle links, eller har dagbladene svært ved at skrive om en avis-kritisk undersøgelse? Det lader til, at de alle skriver om DRs troværdighed).

 

 

4 responses to “Undersøgelse: Dagbladene er ikke de mest troværdige, knapt nok relevante og kan nemt undværes

  1. Hej Ernst,

    Interessant læsning. Bare se hvad der skete med Politikens store relancering af avisen som en klog publikation med de hurtige nyheder online – det gik helt galt, og nu er nyhederne tilbage (selvom jeg personligt synes eksperimentet pegede i den rigtige retning).

    Jeg tror et af avisernes problemer er, at de ikke rigtig har føling med, hvordan de bliver relevante i forhold til folk. Så sent som i går besøgte jeg Fyens Stiftstidende, hvor jeg spurgte dem, hvad de gør for at skabe en dialog med mig, der ikke holder avisen? Svaret var: Intet. De bruger et panel, som de engang imellem stiller spørgsmål, de selv er kommet op med. Og vi ved jo, at som man spørger, får man svar.

    Jeg savner en avismand, der trækker stikket ud og tager på en antropologisk fact-finding mission ude i det virkelige liv for at få folk ind under huden og ad den vej blive inspireret. Giver sig tid til det – og lader kunderne sætte dagsordenen for en gangs skyld. Jeg tror faktisk, det er en af de ting, der kan blive afgørende for avisernes overlevelse.

  2. Hej Ernst

    Dagbladene har måske svært ved det selv-kritiske, men bloggerne giver jo gerne deres besyv med. En hurtig søgning giver bla. :

    jeres egen P1-redaktør:
    http://blogs.dr.dk/blogs/p1-redaktoerensblog/archive/2008/05/06/trov-rdigheden-helt-i-top.aspx

    Uriasposten:
    http://www.uriasposten.net/?p=5791

    Digital Ekshibitionisme:
    http://freeculture.dk/de/?p=910

  3. Ja, det lyder som en god ide med en antropolog.

    Det ville i hvert fald have været en meget bedre ide end den film-kampagne til 40 millioner kroner, der kom for et par år siden. (http://www.avistid.dk/)

  4. Bloggerne har også bemærket og kommenteret troværdigheds-rapporten.

    Bl.a. jeres egen P1-redaktør:
    http://blogs.dr.dk/blogs/p1-redaktoerensblog/archive/2008/05/06/trov-rdigheden-helt-i-top.aspx

    Uriasposten:
    http://www.uriasposten.net/?p=5791

    Digital Ekshibitionisme:
    http://freeculture.dk/de/?p=910

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s