Så fik jeg løst Twitter / Facebook / Jaiku-problemet

I “gamle” dage – for seks måneder siden – ville jeg have skrevet et blogindlæg, hvis jeg ville kommunikere med omverdenen. I endnu ældre dage – for et par år siden, ville jeg have sendt en mail til en mailing-liste, og så ville jeg virkeligt føle, at jeg var i dialog med verden.

Det har ændret sig. Jeg har altid været afhængig af at ytre mig og læse andre ytringer, men nu har det nået et nyt niveau.

Jeg synes, det er sjovere at tjekke folks Facebook-status på mobilen og blog-indlæg på computeren end at læse almindelige nyheder på mobilen og computeren. Det er selvfølgelig fordi, det er “nære” nyheder fra folk jeg (næsten) kender.

Jeg er også blevet endnu mere afhængig af at ytre mig. Det sker mest i blog-form, i Facebook-status sætninger og med mobilfotos. Jeg tror nok det varer lidt før jeg ved, hvor højt aktivitetsniveau jeg vil fortsætte på, men – jeg har jo ytret mig uafbrudt siden 1999, så mon ikke det varer ved.🙂

Men, måden og værktøjerne har ændret sig. Førhen var det kun faglige ting. Nu er der kommet et personligt touch over det. Ja, jeg har endnu ikke en redaktionel linie på min Facebook-status selv om jeg nok bør have en.

Men, et konkret problem var ved at drive mig til vanvid. Jeg orkede ikke at ytre min status på både Facebook, på Twitter, på Jaiku og på bloggen.

Heldigvis tippede en venlig Jaiku-bruger mig om Ping.fm. Den kan sættes op til at sende beskeder videre til de andre steder, så der kun skal opdateres een gang. 

Så nu er værktøjerne:
* Blogindlæg (arbejde) -> dr.dk-blog -> WordPress-blog (rss-rubrikker)
* Blogindlæg (privat/fagligt) -> WordPress-blog
* Blogindlæg (engelsk) -> Poynter-gruppe-blog -> WordPress (rss-rubrikker)
* Mobilfotos -> via mail til Flickr -> WordPress-blog (thumbnail-udtræk)
* Status-beskeder -> Ping.fm -> Facebook+Jaiku+Twitter -> WordPress blog.
* Bogmærker -> del.icio.us -> WordPress blog

Som det ses forsøger jeg at samle indholdet på Bloggen (se i højrespalten), og det har åbenbart betydet, at den nu har overhalet min hjemmeside i Google’s ranking.

Der dukker sikkert nye værktøjer og ting op, men lige nu synes jeg WordPress, Flickr og Ping.fm er herlige værktøjer. (Især til prisen).

Indtil videre tak til Kim Elmose, Lars K. Jensen og egoistitx på Jaiku for de gode råd.

Det næste må blive at finde ud af at holde vennelisten vedlige på Facebook, LinkedIn, Plaxo, m.fl. uden at skulle invitere folk tre gange.

Og så skal jeg finde ud af, hvad jeg gør med den gamle statiske hjemmeside?

3 responses to “Så fik jeg løst Twitter / Facebook / Jaiku-problemet

  1. Ping.fm lyder da som et fantastisk lille værktøj, jeg godt kunne tænke mig at prøve.

    Desværre kan jeg se, at det stadig er i lukket beta, så hvis nogen ved, hvordan man kommer med i betaen, er de velkomne til at gi’ mig besked🙂

    Men tak for tippet Ernst og for en god blog.

  2. Det kan jeg godt hjælpe med.

    Betakoden er “dreamofping”.

  3. Det er fedt, at du bruger så mange ‘ytrings-værktøjer’, men særligt fedt at du formår at samle dem alle på din blog. Jeg tror helt sikkert at vi vil se meget mere til webservices der samler det hele for os, så vi ikke skal tænke så meget over at differentiere vores kommunikation i forskellige medier.

    Spørgsmålet er blot om vi 1) vil have en service der samler alt for os, så vi ikke er afhængige at skulle bruge mange forskellige services eller 2) om vi nyder at kunne bruge forskellige services til forskellige emner.

    Lige nu ser tendensen vist ud til, at vi gerne vil kunne sammenkæde vores forskellige værktøj, så vores blogindlæg bliver vist på Facebook og vores twitter-status bliver vist på vores blog.

Skriv et svar

