Er reklamerne i din WordPress-blog på kant med loven?

De reklamer der optræder i WordPress, er sandsynligvis i strid med den danske markedsføringslov. Det er for svært at skelne mellem artikler og reklamer. 

Af og til dukker der reklamer op i hovedparten af alle WordPress-blogs. Det er ikke sikkert, at brugerne har set det endnu, for reklamerne dukker kun op engang imellem. Det er ikke reklamer som blog-ejerne tjener på. Det er en del af handlen mellem WordPress og brugerne: Blogværktøjet er gratis – mod, at der af og til dukker reklamer op.

Personligt har jeg ikke noget imod grundprincippet. Og hvis jeg ikke kan lide annoncer i mit indhold, så kan jeg betale for at bloggen bliver annonce-fri.

Men, det der efter min vurdering strider mod god skik er udformningen af annoncerne. De er ganske simpelt for svære at skelne fra indholdet, og de er placeret forkerte steder.

Da der er mange forskellige præsentations-skabeloner i Wordpress-blogs er det svært at sige præcist hvor de ser ud i alle blogs – og hvor de er placeret. Men, jeg har observeret annoncer to steder:

  • Mellem overskriften og brødteksten. (Se illustration nedenfor)
  • Mellem brødteksten og kommentar-henvisningen.

Mangler adskillelse mellem annoncer og indhold
Problemet er især den første type. Jeg kender ikke noget andet medie, hvor annoncer placeres mellem overskriften og brødteksten. For mig at se, er der tale om annoncer inde midt i en artikel – uden rammer omkring.

Markedsføringsloven kræver at det er muligt at skelne mellem annoncer og tekst, og i min optik er den adskillelse ikke klar nok, sådan som WordPress praktiserer den lige nu.

Ja, annoncerne er markeret som annoncer med teksten: “Ads by Google”, og i denne WordPress-skabelon er der forskel mellem font-typerne i annoncen og i teksten. Men, forskellen er lille. Både tekst og annoncer består grundlæggende af sort brød-tekst og blå links.

Jeg mener, at annoncerne burde være placeret uden for teksten – eller som et minimum burde de være rammet ind.  Placeringen kunne under artiklerne, hvor annoncer ofte har høje klik-rater. (Jeg gætter på, at placering i højrespalten er svær, fordi der er forskellige skabeloner.)

Det kan være, at problemet kun opstår i lige den type skabelon jeg har valgt. Hvis det er tilfældet, håber jeg nogen vil vejlede mig – for jeg kunne ikke se problemet beskrevet i den besked WordPress lagde ud til brugerne.

Så indtil videre dette budskab: 

“Kære WordPress: Placer venligst ikke annoncer midt i artiklerne.”

—0—

ILLUSTRATION:

Wordpress-reklamer dukker op mellem rubrikken og teksten

Skærmdump fra WordPress-artikel med annonce for “PR på internettet”, placeret mellem rubrikken og brødteksten. Det kræver høj opmærksomhed fra læsernes side at skelne tekst og annonce.

4 responses to “Er reklamerne i din WordPress-blog på kant med loven?

  1. Hejsa Ernst.
    Mig bekendt står der altså Ads by google over annoncerne, og det gør der mindsanten os på det screendump du har lagt online, så HVOR er det du mener at wordpress strider imod dansk markedsføringslov?

    Udover det så er wordpress en amerikansk tjeneste så det med den danske markedsføringslov gælder ikke dem.

    Foretrækker du at være sikret indenfor dansk markedsføringslov vil jeg anbefale dig at benytte en blog service udbudt af en dansk virksomhed istedet.

    Jeg er fuldstændig uenig med markedsføringsloven i danmark og mener den burde ændres på det punkt at man ligefrem behøver skilte med at det er annoncer man har indsat i sine artikler/sider.

    Hele essensen med Google Adsense reklamer er jo netop at annoncerne tilpasser sig din sides indhold.

    Og hvis folk klikker sig videre fra din blog og ind på relevante annoncer er det jo nok fordi annoncerne havde et budskab som læseren kunne bruge.

    I en tid hvor folk er blevet dygtige til at ignorerer banner reklamer, er det vigtigt at der kommer initiativer som Google Adsense der hjælper med at slører reklamerne så meget som muligt men stadigt så det er på et lovligt grundlag.

    Det hjælper web-redaktører med at optjene penge på de annoncer som de har på siden, og er med til at give en bedre og hurtigere service til købe kunder som er på udkig efter en service/ et produkt.

    Udover det kan jeg selvfølgeligt kun give dig ret i at annoncen fra wordpress er usansynligt godt skruet sammen og vil højst sandsynligt opleve en del kliks ja, men det kommer jo også dig og mig til gode i og med at denne service rent faktisk kan fungerer gratis.

  2. Annoncen er tydeligt markeret med Ads By Google. Disse ads benyttes stort set overalt på nettet, både i og uden for selve indholdet.

  3. @winfoa: Vi bliver nok ikke enige. Jeg mener grundlæggende, at både afsender og læser er bedst tjent med, at man ikke forsøger at sløre grænserne mellem indhold og annoncer for at læserne af og til skal tage fejl.

    Annoncørerne må ganske simpelt være dygtige nok til, at folk gider klikke på annoncerne.

    @Dan: Ja, de er markeret som annoncer.

    Men, jeg mener ikke, at det er fair, at annoncørerne kan indrykke en rubrik lige under min rubrik. Det er ganske simpelt noget rod.

    Jeg har heller ikke noget mod annoncerne i normale Google-søgninger, hvor de enten ligger i en spalte for sig, eller hvor de er markeret ved at ligge uden for søgeresultatet. (Endda med en anden baggrundsfarve). Fair nok.

    Men, i de viste tilfælde ligger der annoncer – der selvfølgelig handler om web-kommunikation – inde midt i mine artikler om web-kommunikation. Det bliver efter min vurdering forvirrende – og det er her jeg stiger af.

    Smid annoncerne ned i bunden, giv dem en kraftig baggrundsfarve, hvad som helst der gør det tydeligt, at der ikke er tale om mit indhold. Annoncer i bunden af en artikel får ikke nødvendigvis lavere klik-rater.

    Man kunne sikkert argumentere for, at jeg bare kunne betale for at slippe for annoncerne. Jeg vil argumentere for, at WordPress skulle tage og opføre sig hæderligt. Jeg vil nemlig hellere betale til et firma der opfører sig fornuftigt – end til et firma, hvor jeg skal betale for, at undgå deres “fusk”.

    Google har forstået hvordan man gør. WordPress har ikke.

  4. Hej Ernst.

    Nej hvis du har sådan et synspunkt på det finder vi nok ikke en fælles enighed omkring netop det her punkt.

    Dog kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der har afholdt dig fra at investerer i en ernstpoulsen.dk via en udbyder som f.eks. one eller surftown der tilbyder færdige wordpress løsninger til alle deres kunder?

    For så lidt for 11.25 om måneden kan du selv bestemme hvilke reklamer du vil ha på din wordpress blog, eller om du overhovedet ønsker at der skal være reklamer.

    Hvordan kan det være du kalder deres forretningsmetoder for “fusk” og du så sidder og snakker om du ikke vil smide penge i et firma som “fusker” på den måde, men at du alligevel benytter en gratis og yderst professionel service efter min mening?

    Der er en række fordele for bloggere på wordpress som alm. bloggere på domæner ikke har og det er dem som reklamerne betaler ind.

    Jeg foretrækker 100% at wordpress.com er en gratis service, og de så i stedet vælger at smide nogen reklamer ind på min og andres blog i tide og utide.

    Din slut sætning bliver jeg også nød til lige at kommenterer engang…

    Hvor er det at Google har fundet ud af hvordan man gør og at wordpress ikke har?

    Hvis du kendte en smugle til Google Adsense programmet ville du vide, at det er Google selv der har lavet deres annonce program så du kan redigerer på tekst, farve og størrelser af annoncerne så de bedst muligt kan se ud som en del af resten af din hjemmeside / blog.

    Det vil sige at du mener Google har forstået, men wordpress ikke har, fordi de benytter sig af denne service som google har skabt?

    Har du egentligt modtaget nogen klager fra dine læsere over disse reklamer eller er det blot dig selv der er imod dem og ser problemerne i at de til tider popper frem?

Skriv et svar

