Killtime – fra kiosken til telefonen?

Det er lidt blevet en vane at gå og lure… altså på andres medievaner. Især når jeg er ude i det offentlige rum – som f.eks. tog og færger.

På julefærgen hjem fra Jylland bestemte jeg mig for at gøre det lidt mere systematisk. Jeg talte ganske simpelt op, hvad de 100 nærmeste siddende passagerer lavede.

Den første opdeling var ret klar: Den ene halvdel hvilede sig, snakkede med andre passagerer eller passede børn.  Den anden halvdel brugte et eller andet medie til at adsprede sig med; bøger, aviser, telefoner, magasiner. Det er så her vi som journalister og mediehuse har en chance for at tilbyde noget. Spørgsmålet er blot, hvad folk så foretrækker at have i hånden. Min optælling så således ud:

25 personer: Telefon
16 personer: Bog
7 personer: Avis
5 personer: Blad/magazin
3 personer: Bærbar computer

Det mest slående er selvfølgelig, at telefonen står for halvdelen af “medieforbruget” i den klokkeklare killtime-zone. Men, det er et tal som blot resulterer i en række nye spørgsmål: Jeg spurgte/observerede f.eks. ikke om folk brugte telefonen til at sms’e, spille, læse nyheder eller tjekke facebook status.

Dernæst gætter jeg på, at antallet af boglæsere var usædvanligt højt. Boghandlerne har sikkert haft en god jul i år.

Men, mere afgørende for mediebranchen: Jeg spekulerer på, om telefonen ikke er på vej til at æde sig godt og grundigt ind i kioskernes indtægter på blade og især aviser. Hvorfor gå over og stå i en lang kø, når man kan tjekke de seneste nyheder uden at forlade stolen og uden at tage tegnebogen frem?

Og hvilket magasin er så underholdende, at indholdet er så vigtigt, at jeg ikke hellere vil spare 50,- kr og istedet tjekke, hvad vennerne skriver på Facebook. Og er der ikke nogen beskeder, så kan man jo selv starte en sms-samtale med veninderne.

Er aviser for besværlige at få fat i?
Selv om det er tankevækkende, at kun 7 personer læste i avis på et tidspunkt, hvor der var god tid til fordybelse, så kan man ikke konkludere, at aviserne ikke er interessante for folk, der sidder og venter. Se blot på gratisaviserne. I den konkrete situation, var halvdelen af færgeturen gået før den fælles mad/kiosk-kø var blevet overkommelig.

Det er måske avisers største problem generelt; De er for svære at få fat i, i forhold til så mange andre medier. Aviser ligger enten nede i postkassen, bliver læst af en anden lige nu,  eller man skal stå i kø for at få fat i dem.

Lad os lave flere observationer
Der er absolut intet videnskabeligt over sådan en mini-observation. Tværtimod, så regner jeg med, at Killtime-zoner er meget forskellige. Men jeg lover at lave et par nedslag mere og offentliggøre dem som Twitter-beskeder. (Det passer lige). 

Killtime media observations I: Zone: X-mas ferry: No media use: 50 people; Phone: 22p; Book: 16p; Newspaper: 7p; Magz: 5p; Comp: 3p.

 

Men, de giver et tankevækkende indblik i, hvad folk laver lige nu.

Hvis du har egne observationer, så hører jeg gerne.

Personligt har jeg to spørgsmål som jeg vil prøve at undersøge ved lejlighed:
* Hvor mange af telefon-brugerne kan reelt surfe efter nyheder/facebook? Er telefonerne sat op til det. Eller var hovedparten blot igang med at sms’e)
* Lad os se nogle tal fra en hverdags killtime zone: S-tog, bus, ventesal, bilpassager.

Skriv et svar

