Kan jeg få en avis, please? Nej!

I forrige indlæg skrev jeg, at papiraviserne er oppe mod en benhård konkurrence, fordi man til enhver tid kan få fat i nyheder via sin mobil (eller computer). Men, selv de kunder der så beder om at få en avis leveret til døren, har blot bedt om et problem. Læs om en avis-kundes oplevelser:

Nogle gange kan man kun krølle tæerne grundigt, når man hører beretninger set fra mediekunders synspunkt.

Jeg går stadig rundt med en størrelse 28 efter denne beretning, som en bekendt sendte mig.

Preambel: Min gode bekendte tænkte, at nu ville hun prøve et fredag-abonnement på en af de tre landsdækkende omnibus-aviser. (Jeg har anonymiseret den konkrete avis for det er mere det principielle problem der er interessant).

Stort set det eneste, der nåede frem uden svinkeærinder var girokortet. Efter en måneds tid gav hun op – læs hendes sobre brev til kundeservice her:

Jeg skriver til dig, fordi jeg har tegnet et kortids-weekendabonnement på X-AVIS, og faktisk kun har haft bøvl med det, fordi avisen ikke bliver leveret.
 
Trods jeres kundeservices venlige og talrige forsikringer om, at de lader reklamationen gå videre til distributøren/leverandøren, så kommer avisen ikke.
 
Siden abonnementet trådte i kraft den 21. november, har vi fået avisen måske to gange. I stedet har vi fået avisbeviser. Et par dage nåede vi ikke at klage, men pt har vi otte avisbeviser og et mere er på vej for i dag. Men X-AVIS kan ikke købes i nogle af de syv-otte kiosker og supermarkeder, vi har kørt rundt til i vores nærområde. Dermed er avisbeviserne nærmest værdiløse, hvis vi ikke vil køre mange km for at få avisen.
 
Da jeg her til morgen igen var i kontakt med jeres kundeservice, spurgte jeg, om de kunne hjælpe med oplysninger om, hvor jeg kan købe avisen i vores nærområde. Beskeden lød, at jeg skal ringe til Y-AVIS, for X-AVIS’s kundeservice har ingen oversigt over forhandlere. – Det er ikke rimeligt, at jeg som kunde skal have besværet med det. Det er rigeligt irriterende, at jeg tre dage i hver weekend skal ringe og klage over, at avisen igen ikke er kommet.
 
Jeg har foreslået, at jeg sender avisbeviserne tilbage til X-AVIS og i stedet får avisabonnementet forlænget med de ni dage – under forudsætning af, at I begynder at levere avisen. Det er ikke muligt, fordi det er et korttidsabonnement.
 
Jeg har så foreslået, at jeg sender avisbeviserne retur og opsiger abonnementet og får pengene tilbage. Det er heller ikke muligt, fordi jeg har modtaget bogen “Supermad”.
 
Da jeg tegnede abonnementet, fik jeg IKKE at vide, at bogen fulgte med. Jeg har IKKE læst i bogen og har ingen interessere i at beholde den. Jeg har så foreslået, at jeg afleverer den og avisbeviserne inde på Y-AVIS og ad den vej opsiger abonnementet, men det er heller ikke muligt.

Nævn mig lige en branche, hvor man først sender en regning for at levere en bestemt vare til døren, derefter lader være med at sende varen – og til sidst  gør det til kundens problem at skaffe sig varen.

Det skal siges, at avisen efterfølgende ringede til hende, og hun har nu fået pengene igen. (Det manglede også bare).

Ingen forsøgte – på noget tidspunkt – at undersøge om adressen var rigtig. Ingen forlængede hendes abonnement som kulance for manglende levering. Ingen gjorde reelt noget for at holde på kunden.

Men, her var altså en kunde, der betalte og herefter tryglede, og tryglede og tryglede og tryglede (ni gange) for at få produktet, men blot fik besked på selv at lede efter det på et unavngivent sted i byen.

Er der overhovedet en fremtid for papiraviserne?
Andres beretninger:
Mads Kristensen: Jeg betalte for den LEVEREDE avis
Lene Rimestad beretter om avis-lotteri (hos Journalisten.dk)

Skriv et svar

