Tilbage til fremtiden: Morgenavisen om eftermiddagen

Er det overhovedet logisk for aviserne at udkomme om morgenen længere? Har internet, gratisaviser og fjernsyn ikke ændret så meget på vore medievaner, at avisens rolle er en helt anden end at klæde os på til dagen der kommer?

Det var i 1993, at Fyens Stiftstidende satsede og blev til en morgenavis. For en regionalavis var det et voldsomt spring, men begrundelsen var, at TV2 nu ville stjæle folks tid, når de kom hjem fra arbejde.

Daværende redaktør Egon Tøttrup skiftede et stabilt korps af skoleelever ud med nye bude og holdt vejret – for hvad ville annoncører og abonnenter sige?

Men skiftet kom – uden at det ændrede ret meget på hverken abonnementstal eller annoncekronerne. Dengang lød det særligt fornuftigt, fordi man kunne bruge nattetimerne til trykning og distribution.

Det var logisk dengang, men er verden ikke ændret så meget, at det i dag ikke længere er logisk for et dagblad at udkomme om morgenen?

Det kan godt være, at jeg tager helt fejl på den her ide, men tillad mig et par spørgsmål:

* Og hvor mange aviser bliver reelt læst om morgenen? Hvem har tiden?
* Er det overhovedet muligt at få en stabil leverance med natte-bude?

Masser af nyhedstilbud
Et par ting har ændret sig kraftigt siden Fyens Stiftstidende skiftede til morgenlevering. Lad og tage et kig på de vigtigste:

* Dengang eksisterede der kun to kilder til nyheder om morgenen: Radioavisen og Morgenaviserne.

Dengang eksisterede internetaviserne ikke, der fandtes ikke danske nyhedskanaler på tv. Der var ikke nogen gratis-aviser som ramte en på vej gennem byen. Og der blev ikke sendt morgen-tv, og dermed var der ikke grund til at tænde for tekst-tv før morgenkaffen. Det har alt sammen ændret sig siden.

* Dengang var det tilladt for børn at levere aviser, og der var høj arbejdsløshed. Man skulle kende nogen for at blive avisbud.

Hvor nemt er det lige at få folk til at arbejde om natten

Dengang blev lokalavisen bragt til døren af nogle børn, som gik i klasse med dine egne børn. De skulle sgu’ nok sørge for, at avisen blev leveret hver dag – ellers risikerede de, at hele kvarteret vidste, at de ikke var pålidelige.

Nu er arbejdsløsheden i bund og EU har bestemt, at børn under 13 år ikke må arbejde. Det er svært at skaffe et avisbud, og især et bud, der kan og vil løbe rundt i byen midt om natten. 


De sidste manglende meter

* De sidste meter er også blevet mere besværlige: Dengang brugte postbudddet brevsprækken i døren. Nu står postkassen nede ved skellet eller nede i opgangen.  

Den forskel betød ikke noget for Post Danmarks daværende monopol-produkt. Men, det betyder vel en del for aviserne.

Grundæggende betyder det, at avis-abonnenterne ikke får avisen i hånden. I hvert fald ikke før de kommer hjem fra arbejde.

Jeg kender godt nogle folk, der når at læse avis om morgenen. Eller rettere – nogle få folk.

Avis for A-mennesker

For, hvis avisen reelt når frem til bopælen – og helt frem til morgenbordet; hvor stor en procentdel har så tid til at læse avisen, inden de lige får sat vand over til kaffe, får børnene i tøjet og får smurt madpakkerne.

Jeg går ud fra, at der er nogle avis-folk der kender svaret. Nogle der kender det helt præcise procent-tal, for antallet af avisabonnenter, der rent faktisk bladrer i avisen, før de går ud af døren. Jeg håber, at en eller anden vil bidrage med sin erfaring i kommentar-feltet.


Nyheder fra i går

For, hvis læserne først får tid til avisen, når de kommer hjem, så er der tale om nyheder, der er tæt ved 20 timer gamle, og det går vel ikke som produkt, nu hvor der er flere TV-Aviser end man kan tælle og gratis internet-nyheder på alle skærme.

Jeg hører ofte avis-redaktører, der forsøger at formulere avisens nye rolle. Det er ofte noget med at sætte tingene i perspektiv. Noget med mere baggrund. Men, det er vel heller ikke et typisk morgenprodukt?

Jeg ved, at nyhedskonkurrencen er meget hårdere i dag end i 1980’erne.  Og jeg ved, at der ikke er noget optimalt tidspunkt for avislevering. Og måske er morgenlevering stadig logisk for de store landsdækkende aviser. Men, hvad er fordelene for en regional avis?

En natte-distribueret avis, som konstant har leveringsproblemer fordi der mangler bude, og som ikke bliver læst før 20 timer efter deadline er vel et godt udgangspunkt for at ændre på logistikken.

Derfor kunne det være på tide at omgøre det store satsning i 80’erne. Er det på tide at genindføre middags-deadline, og eftermiddagslevering?

2 responses to “Tilbage til fremtiden: Morgenavisen om eftermiddagen

  1. Jeg tror, skåret over en kam, at avisens fremtid ligger i at mindske antallet af udgivelser på en uge.

    Måske en uge-/hverdags-udgave der udkommer om mandagen og en weekend-udgave, der udkommer fredag/lørdag – det tror jeg personligt er vigtigere at kigge på, end hvornår på døgnet en avis kommer.

    Der vil selvfølgelig være undtagelser, men en avis som Politiken, tror jeg (igen: personligt) ville lægge bedre med en udgivelse en eller to gange om ugen.

    Derudover så fik dit blogindlæg mig til at mindes Marshall McLuhan-citatet fra 1964:

    A new medium is never an addition to an old one, nor does it leave the old one in peace. It never ceases to oppress the older media until it finds new shapes and positions for them.

    Vi lader billedet stå et øjeblik🙂

  2. Det kan godt være, at diskussionen om morgen/aftenomdeling er blevet ligegyldig. Måske er det ikke længere muligt at være hurtig nok på papir og ikke muligt at ramme den lomme af tid, hvor folk vil læse avis.

    For avis-magerne må det være et skræmmende scenarie.

    Aviser har de sidste mange generationer ejet definitionen på “dagens nyheder”. Det var aviser der beskrev, hvad der foregik i går, og hvilken betydning det får for vort land, egn, by i dag.

    Hvis papiraviserne opgiver den position er de ikke længere “nyhedsbærende”. De er ikke centrum for nationens diskussion i dag.

    Den position vil internettet, radioaviser, tv-aviser og måske gratis avis indtage.

    Det kan godt være, at det stadigt er en vigtig samfundsrolle at udkomme et par gange om ugen med analyser og forbrugstillæg. Men, det bliver svært for papiraviserne at opretholde et image af, at nyheds-verdenen roterer rundt om dem.

    Centrum i nyhedsuniverset har skiftet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s