Danske medier på Twitter (opdateret igen)

Opdatering: I disse uger myldrer det frem med nye danske medie-kanaler på Twitter. Nogle er blot rss-feeds forbundet til Twitter, mens andre er meget mere personlige og håndholdte.

Samtalen om de store nyheder
Twitter handler om samtale, og hvis der er noget mange taler om, så er det de store begivenheder. Det hedder på “godt” dansk Breaking News, og ved at følge en Breaking News-kanal får man ganske simpelt en besked i ens feed, når der sker noget overraskende eller afgørende nyt.

Der er en håndfuld at vælge imellem. Heldigvis kan man lige skimme de tidligere udsendte nyheder, så man kan vurdere om indholdet passer med ens personlige preferencer:

Danske Breaking-News kilder:
@DRBreaking | @EbBreaking | @TV2Breaking | @BorsenBreaking

Et par internationale Breaking-News kilder
@CNNBrk | @BBCBreaking | @GoogleNews

For de mediehuse der spekulerer på om det kan betale sig, er svaret sikkert: Ikke lige nu. Men CNN leverer perspektivet – de har foreløbig 1.000.000 Twitter-brugere, der følger med i deres Breaking News. Heraf er halvdelen kommet til inden for de seneste par måneder. Det er en fantastisk mulighed for at hente trafik til websitet og for at positionere sig som førende inden for hurtige nyheder.

Almindelige nyhedsfeeds
Det nemmeste for mediehusene at sætte op er et almindeligt nyhedsfeed med alle nyheder (via rss). Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke helt kan se ideen at abonnere på alle nyheder fra de store mediehuse. Hvert mediehus sender +100 om dagen, så man skal virkeligt være nyhedsjunkie for, at det giver mening. @jpdk benytter dog en mellemting, hvor de sender en (top)nyhed i timen.

Hvis man benytter nogle af de bedre værktøjer kan man selvfølgelig flytte de personlige samtaler til særlige mapper, og dermed kan man skille nyheder og samtaler fra hinanden.

Det varierer meget, hvor mange abonnenter der er, men samlet set er et par hundrede hoppet ombord. Så måske nogen af dem kan fortælle mig, hvad det er jeg har overset.

Aviser
@Berlingske Berlingske Tidende
@jpdk – Jyllands-Posten
@Kristeligt – Kristeligt Dagblad
@bt_dk – BT
@informeren – Information (se også længere nede)
@nyhederpaadansk – Nyhederpaadansk.dk
@politikenonline – Politiken, nyheder på engelsk

TV
@DRUpdate – DR Update
@tv2danmark – TV2 Nyheder
@tvmidtvest – TV2 Midt&Vest
@tv2east – TV2 Øst

Radio
@inputP3 DR P3 – Input
@P1radio DR P1
@DRP3 – DR P3
@cphvoice – Copenhagen Voice

Erhvervs/fagmedier
@Borsen – Børsen
@borsendk – Børsen
@BorsenVirk – Børsen – virksomheder
@business_dk – Business.dk
@erhvervsbladet – Erhvervsbladet
@EPNSenesteNyt – EPN.dk
@Computerworlddk – Computerworld.dk
@tv2beep – TV2 Beep
@newzdk</A – Newz.dk

Sportsmedier
@bolddknyheder – Bold.dk
@drsporten – DR Sporten
@tv2sportfodbold – TV2 Sport Fodbold
@tipsbladet – Tipsbladet

Kulturmedier, øvrige
@soundvenue – SoundVenue
@pleasuredk – Pleasure.dk
@Xfactordk – DR X-factor (uofficiel)
@politikenblogs – Politiken Blogs
@nyhedsspillet – Politikens Nyhedsspil

Værter/personligheder (udvalg)
@funzafunza – Henrik Føhns, DR Harddisken
@4nd3rd – Anders Høeg Nissen, DR Harddisken
@Kanonkongen – P3 Kanonkongen

Der findes også et par mediekanaler, der er i dvale/ikke-igang endnu:
@Politiken – Politiken
@kigind – Kig Ind
@DR2Udland DR2 Udland
@harddisken DR P1 Harddisken
@orientering – DR P1 Orientering

Jeg har stensikkert overset nogen, men send en mail eller en Tweet-besked til @ernstpoulsen, så lover jeg at udvide listen. (Tak til dem der allerede har bidraget).

Personaliserede nyheder
For de fleste Twitter-brugere er værktøjet et personligt kommunikations-værktøj, et sted mellem chat, facebook, sms og mail. I den sammenhæng skal indholdet som regel være ret præcist målrettet for at det ikke skaber støj i ens personlige samtaler. Derfor burde der være et marked for meget præcise services: Vejret i min by. Fodbold-resultater fra min klub. Pollental for lige præcist bynke.

Ulempen for mediehuse er selvfølgelig, at der kan være ret meget arbejde i at sætte så mange services op, og at der endnu ikke er skyggen af forretningsmodel i at flytte brugerne ud på Twitter. (Ud over, at konkurrenterne ellers løber med kunderne).

Et enkelt eksempel falder måske i denne kategori: Politiken har oprettet et feed, så man får besked, når der er nye “aktier” i deres nyhedsspil.

@Nyhedsspillet – Politikens nyhedsspil

Samtalen
Der hvor Twitter på sigt kan give rigtigt stor mening er, hvis man kan skabe et meningsfyldt rum for samtale.

Det kunne være mellem en radiovært og et dedikeret publikum. Mellem en journalist og hans kernelæsere. Eller mellem et mediehus og en stor skare, der følger husets Breaking News og måske er lige der hvor det sker – eller som gerne vil hjælpe med research, viden og holdninger.

Det eneste medie herhjemme der eksperimenterer lidt i den retning lige nu, er @Informeren, som sender en udvalgt håndfuld historier om dagen (desværre mest i en bunke), men som f.eks. lige har taget sig tid til at ønske god weekend. Tak i lige måde. Britiske @Channel4News er et interessant eksempel, hvor det ikke så meget er nyheder, men en løbende snak man kan følge med i.

Lad os se om ikke flere andre er drejet i den retning om 3, 6 eller 12 måneder.

@informeren Information

Twitter – nettets puls
Det interessante alternativ til at følge de store mediehuses Breaking News-services er at lytte til nettets egen puls. Det vil ofte være mindst lige så hurtigt – omend mere støjfyldt.

Fordi der efterhånden er så mange på Twitter, har mediet vist sin evne til hurtigt at fange de ting som mange taler om. Da flyet fra Turkish Airlines faldt ned ved Schiphol-lufthavnen i Holland, kom der mindst tre tweets inden der var gået ti minutter fra nødlandingen. Andre videresendte beskederne og dermed nåede tag’et #schiphol hurtigt at blive et stort emneord – sammen med ordet Amsterdam som også gik igen.

Jeg bruger Tweetdeck og kigger en gang imellem fascineret på Twitscoop og @Trending, der viser hvilke emneord folk opmærker deres tweets med, og hvilke ord der ofte optræder i deres tweets. (Der findes flere andre lignende services).

Hvis man sammenligner Breaking News med Twitters “egen” puls vil de gammeldags mediehuse sjældent være meget langsommere end Twitter-pulsen, og man slipper tillige for en hel del støj. Men, der er altså noget fascinerende og umiddelbart ved at fornemme nettets stemme i real-time.

Ting der ofte slår lynhurtigt igennem er konferencer om nye medier (de tweeter alle løs i salen), store sportsbegivenheder, kendte tv-serier, nyheder om kjendisser – og altså større ulykker/katastrofer. Så forvent en del irrelevant støj.

@Trending | @Twitscoop

Og ja, det var i denne måned, Twitter fik sit lidt mere folkelige gennembrud:
TV-Avisen
Børsen.

Der har også været omtale i:
– (DR2 Udland og på DR P1 (med @klast)

Og for dem som synes, at alt dette Twitteri er lidt for meget… Så vid blot, at I har ret:

Jon Stewart – The Daily Show om Twitter

3 responses to “Danske medier på Twitter (opdateret igen)

  1. Pingback: Dansk genfødsel til Twitter « Start snakken!

  2. Tak Ernst, for en nyttig oversigt og gode pointer i brugen af Twitter til nyhedstjenester og Twitters placering i mediebilledet. Jeg skal gøre, hvad jeg kan for at sprede denne nyttige blog post til andre.
    Bedste hilsener
    Søren

  3. Pingback: Danske Journalister på Twitter « Dagens Dagblad's Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s