Fem år i DR; Og nu til noget helt andet

Som alle ved, så har DR fyret, forfremmet og omstruktureret til den store guldmedalje i de sidste par uger. Syv divisioner er blevet til fire direktørområder, og 80 ud af 200 chefer har fået “en tur i rysteposen”.

Den afdeling jeg sad i, DR Medier (chefredaktionen) fik den helt store tur. Efter “slaget” var 270 medarbejdere blevet til 95. Det fik bl.a. min øverste chef, Mediedirektør Lars Grarup til at sige farvel. Afdelingen mistede ikke blot en hel del støttefunktioner, og – selv om det endnu ikke er klart beskrevet – så er afdelingens indflydelse mindsket betydeligt. Bl.a. har DR Medier næppe særlig stor indflydelse på strategi og økonomi for nyhedsområdet.

Det betyder, at mit job ikke eksisterer mere. Opgaverne bliver spredt over tre forskellige afdelinger, hvor de skal varetages i andre strukturer og sammenhænge.

Det ærgrer mig selvfølgelig. Det har været en fem udfordrende, spændende og nogle gange hektiske år. DR er en stor organisation, der kan lave top-kvalitet, hvis man får alle til at trække i samme retning på samme tid. Det er altid en udfordring, når der er tre (syv) tv-kanaler, fire radio-kanaler og et website, der skal nå at koordinere kræfterne. Men, når det lykkes, så bliver man ydmygt stolt af ens arbejdsplads og kollegaernes indsats. Nuvel – …

DR tilbød mig et nyt job i en afdeling med rigtigt søde og fornuftige folk. Det var meget fristende at fortsætte.

Men. Jeg har brugt de sidste 14 dage til at tænke mig om.

De sidste fem år har været opslugende. Før DR, var der andre hektiske jobs, og når jeg kigger tilbage, har der lige siden journalisthøjskolen været fokus på at få CV’et til at se pænt ud. Måske er det meget sundt lige at trække stikket ud og skabe sig nyt overblik. Hvad skal jeg på lidt længere sigt end bare året ud. Hvad skaber glæde for mig, hvor er mine styrker?

Især er der én ting der trækker: Familien. Hente tidligt i børnehaven, trække kælken op af kælderen. Tage i svømmehallen med den lille og i teatret med kæresten. Besøge farmor og høste ærter. Se på den 4-åriges smil. Uanset, hvad jeg har overvejet de seneste par dage, så har den mulighed altid haft en slags urokkelig fornuft over sig.

Så det er dét, jeg gør.

Om nogle måneder er der sikkert andre ting der trækker. Der er måske – hvem ved – atter et website hos en organisation eller et mediehus, der har brug for lidt strategi, usability og en god ide.

Det betyder ikke, at jeg forsvinder fra overfladen. Måske vil I faktisk se mere til mig nu, hvor DR-landsbyen ikke sluger min tid.

Jeg håber at høre fra jer. Ikke fordi jeg vil høre om beslutningen er rigtig – det er den. Men, måske har I kommentarer, og input til de kommende måneder. Nu er mulighederne åbne. Hvilke livserfaringer har I, som I tror jeg kunne bruge? Og hvor tror I, at mine styrker passer ind på lidt længere sigt.

I kan skrive nedenfor, men også sende en mail til ernst@ernstpoulsen.com

26 responses to “Fem år i DR; Og nu til noget helt andet

  1. Godt brølt,
    DR detox tager sku tid, og før vi ser hvad der sker med DR er det svært at sige det er skidt. Selvom det lige fra vores pladser i DR Medier ikke så rart ud!

    Nyd familien, og lad os tales ved!

  2. Kære Ernst

    En klog og ikke mindst modig beslutning. Jeg vil ikke komme med anbefalinger til din fremtid, men et godt råd om at nyde nuet og mærke sig selv. Brug denne unikke lejlighed til at sætte tempoet ned for en stund og mulighederne skal nok komme af sig selv.

    Held og lykke!

  3. Hej Ernst

    Det lyder rigtig rigtigt og ikke mindst modigt, respekt!

  4. Ernst, vi kommer til at savne dig i landsbyen! Håber vi kommer til at udveksle faglig viden og hyggesnakke igen snart!

  5. Kære Ernst
    Jeg synes, det er flot, at du ikke blot går lige ud efter næsen, men har så meget tillid til tilværelsen, at du tør stole på, at der venter andre gode ting derude.
    Pøj pøj. Glæder mit til at se, hvor vejen fører hen🙂
    Mh. Marie, Odense

  6. hvor er jeg glad for at min lille niece har så dejlig en far!! godt gået ” lillebror”

  7. Hej Ernst,

    Mod har aldrig skadet nogen. Du har fortsat en stående invitation til en kop kaffe her i huset.

  8. Held og lykke. Mon ikke du skal holde dig væk fra telefonen en tid, hvis du vil undgå igen at havne i et stressende job… branchen har i den grad brug for gode ideer.

  9. Arrgh, det er skidt nyt for os på fabrikken, men sikkert en fornuftig beslutning!
    Thumps up for modet … ryger hestehalen så også nu🙂

    Hold dig munter og hold linien varm!
    Alt godt – Jens

  10. Stor respekt for din beslutning, Ernst. Selvom det utvivlsomt er det rigtige, skal der stort personligt mod og integritet til for at træffe et valg, som det du har truffet. Så stort tillykke, egentlig🙂. Glæder mig til at høre mere om din nye hverdag, og hvad du finder på herfra. Nyd det nu😉.

  11. Tillykke! Gjorde noget alá det samme for et år siden og har ikke fortrudt et sekund. Interessante ting sker i frie fald, især hvis man gør sig bevidst hvad man vil fokusere på i faldet – for så har man det med at lande lige der!

    God rejse!

  12. Ernesto – tillykke med den beslutning, som helt sikkert vil vise sig at være den rigtige. Men du vil være i tvivl længe – DR detox ta’r nemlig tid, som Bo skriver. Så hyg hårdt igennem, i den kommende tid. Inden du får set dig om, sidder du i et af de store kommercielle mediehuse: Welcome back to the Dark Side, Master Ernesto Go’ jul til dig og familien!

  13. Også et tillykke herfra.
    Brug julen og nytåret og måske også et par måneder mere til at se det langsigtede perspektiv.
    Hvad er vigtigt for dig.
    Det er meget muligt, at du vender tilbage til et lige så hektisk liv, men så er det fordi det er vigtigt for dig.
    Går du selvstændig for alvor, så ring bare.
    Abelone

  14. Kære Ernst
    Det var noget af et chok. Hvem skal nu sørge for, at vi hele tiden er på rette vej? Vi kommer til at savne dit engagement og din forståelse for web-mediet. Held og lykke med at finde din nye metier.
    Mange kærlige hilsner
    Charlotte

  15. Jamen, hvad skal jeg næsten svare.

    I har i hvert fald ikke fået mig til at fortryde.

    I et kort øjeblik kunne jeg allerede se mig selv igang med at “skrue på et eller andet website”, igang med at skrive et blog-indlæg og igang med at læse et par www-bøger.

    Men, jeg prøver lige, hvordan det er at læse Dario Fo og Karen Blixen. Hvordan det er at rulle brunkage-dej og kælke. Og jeg prøver lige om jeg kan fornemme, hvordan det er … ikke at skulle en skid i morgen.

    Kan allerede fornemme, at det nok er meget sundt for sådan en som mig.

    Rigtigt god jul alle sammen.

  16. Hej Ernst

    Trist at høre, men som du selv skriver på din blog (og jeg kan se mange andre er af samme mening), så lyder det til at være en rigtig fornuftig beslutning. Hvis man ikke længere kan være med til at gøre en forskel på sted, så er det bedste at finde et nyt udgangspunkt.

    Tak for samarbejdet & Held med ‘udsynsperioden’, og det der kommer efter

    —–
    Hilsen
    Flemming Munch; Statsbiblioteket

  17. …og i øvrigt tillykke med, at du her på det sidste er blevet gjort til chef for DR.dk på Journalistens website😉

    http://www.journalisten.dk/nyhedsredaktor-ernst-poulsen-stopper-pa-dr-dk

  18. Hej Ernst.

    Øv og tillykke. Meget ked af, at du ikke fremover vil være i DR. Glad for at høre, at du har mod på forandring og selv opsøger dem. Respekt for det! Held og lykke med det.

    – Jes

  19. Hej Ernst
    Held og lykke med fremtiden. Den er fyldt med spænding.
    De bedste hilsener
    Pernille

  20. Hej Ernst.
    Tillykke med din beslutning. Super ærgeligt for os andre ikke mindst på regionerne.

    God vind og fuld fart på kælkebakkerne!

  21. Kære Ernst

    Det er jeg ked af at høre.

    Men nogle gange skal der ske ændringer i omgivelserne, for at vi selv indser, at vi måske lige skulle mærke efter – mærke efter, om vi bruger den trods alt korte tid, vi har her på Jorden, på det rigtige.

    Er sikker på, at fremtiden bringer noget endnu bedre for dig.

    God Jul & Godt Nytår!

    Mange kærlige hilsner
    Ida

  22. Kære Ernst,

    Masser af held og lykke. At der er et liv post-DR har du allerede fundet ud af. Nyd al din tid, uden forpligtigelser på jobbet. Lige pludselig er der stress på en ny arbejdsplads. Og dine evner forsvinder ikke. God speed.

    Glædelig jul & Godt nytår,
    Kristoffer

  23. Kære Ernst,
    kælketure og ærteplukning, er det der betyder noget i livet. God beslutning at fokusere på det. Og så tage sig tid til at mærke efter. Er sikker på vi ses igen før eller senere. Derude eller herinde.
    god jul
    Lisbet

  24. Stort pøj pøj her fra – med både de private og (senere) med de mere professionelle projekter. Og et tak for samarbejdet de seneste par år.

    Judith

  25. Modig beslutning. Det er aldrig let at forlade trygge og sikre rammer. Men, det lyder til, at du gør det rigtige.

    God fornøjelse med kælketurene … hvis der altså stadig er sne tilbage.🙂

  26. Tak for samarbejdet de seneste år. Og god vind ude i den virkelige verden. Jeg ser frem til at følge med i dine næste projekter.

Skriv et svar

