Hvad kan man lære af “Bølgen”?

Igennem nettets ti første år har vi lært, at små forskelle på nettet, kan skabe helt forskellige produkter – og brugervaner. To eksempler der begge er baseret på helt almindelige artikler: aviser og Wikier – er alligevel helt forskellige fra hinanden. Og det selv om den eneste “lille” forskel er, om der er én – eller mange – der kan redigere i artiklen.

Men, hvad sker der så, hvis man ikke lancerer sit magasin på et almindeligt website, men på Googles nye samarbejds-platform “Google Wave”? Det var det eksperiment som Bjarne Tveskov kastede sig ud i for nogle måneder siden. Han gav magasinet navnet “Bølgen“, og i stedet for at kalde sig for redaktør – valgte han titlen “vicevært”.

“Ideen var at skabe et delt rum med nogle korte artikler og historie-småbidder som kunne starte en samtale og et samarbejde. Jeg ser også “Bølgen” som et slags tredje sted. Det er ikke så kontrolleret og personligt som en (gruppe)blog, men det er heller ikke så frit og åbent for alle som en traditionel wiki,” forklarer Bjarne Tveskov.


Efter 12 udgaver: Hvad er forskellen så i form at indhold og deltagelse set i forhold til andre publikationer?

Jeg er blevet positivt overrasket over mængden af deltagelse fra starten. Mange ville simpelthen gerne forsøge sig med Google Wave og der er åbenbart ikke så mange andre steder at man kan lave ting med Wave på dansk. Det er ofte to helt forskellige oplevelser at besøge “Bølgen” om fredagen når et nyt nummer udkommer, og så komme tilbage f.eks. om mandagen, når der er blevet tilføjet utroligt meget.

Og selv om ingen skribenter bliver betalt, så ligger antallet af bidrag sky-højt. Bjarne Tveskov henter sin inspiration til emner fra Twitter, hvor han også headhunter skribenter og lancerer de nye numre. Ofte bliver de mest flittige skribenter bedt om nye artikler, og hvis man klikker ind om fredagen lige ved lanceringen, er det ikke usædvanligt at se artikler ændre sig mens man læser eller at se kommentarer blive tilføjet live – mens man læser. Bjarne Tveskov er dog utilfreds med Google Wave, der ikke har fået mange nye features og sitet bliver også meget langsomt og rodet, hvis der er mange artikler/kommentarer eller brugere.

“Bølgen har en ret begrænset læserskare. Har du planer der skal skaffe flere læsere”?

“Jeg tror ikke at Bølgen (eller andre Wave-samtaler” skalerer ret godt ud over 500 aktive brugere. Jeg vil meget hellere være en del af noget der er skrevet og læst af 500 super-venlige og super kloge folk, end af noget der bliver læst af 5000 jeg ikke kender,” siger Tveskov.

Bølgen kan måske give inspiration til niche-publikationer, hvor læserne ofte ved lige så meget og måske er lige så villige til at bidrage for at vise, hvor meget de ved. Forsøget indikerer, at desto mere plads og magt man overlader til brugerne, desto større deltagelse. Selv det, at Bjarne Tveskov ikke kalder sig redaktør – men vicevært – kan have haft en positiv betydning, fordi det fortæller, at han hjælper alle med at holde orden – snarere end at være traditionel redaktør, der mere er et filter man skal forbi.

I dens nuværende form er Bølgen ikke designet til at bringe annonceindtægter. Bjarne Tveskov har diskret spurgt efter “bidrag”, og det har indtil videre resulteret i at +30 brugere har doneret fra 100 – 300 kr.

“Jeg kan ikke forestille mig den samme type af samarbejde og interaktivitet ske på nogen anden platform lige nu. Måske bortset fra på en eller anden form for Wiki-værktøj,” siger Tveskov.

One response to “Hvad kan man lære af “Bølgen”?

  1. Spændende! Jeg kan godt se, at jeg er nødt til at få aktiveret min Wave-invitation snart, så jeg kan komme med på bølgen😉

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s