Anmeldelse: Den Perfekte Storm

OBS: Denne anmeldelse er oprindeligt publiceret hos fagbladet “Journalisten“. De har dog kun haft plads til den korte (papir)udgave. Nedenfor kommer den lange udgave.

Af Ernst Poulsen
ernst@ernstpoulsen.com

Den Perfekte Storm af Peter SvarreMed digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludseligt gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter. Dermed forsvandt også den beskyttelse mod konkurrenter, som tidligere gjorde det nemt at opkræve et højt beløb for mange produkter.

Det næste stormvejr er udløst af brugernes mulighed for at bidrage med den viden, som det tidligere var forbeholdt folk i bestemte professioner at levere. Brugernes restaurant-anmeldelser er i dag lige så vigtige, som dagbladenes anmeldere.

De største omvæltninger – Den Perfekte Storm – rammer de virksomheder, hvis produkter både kan digitaliseres og, hvor almindelige brugere kan overtage værdiskabelsen. Man behøver blot nævne Wikipedia, og man har forståelsen af, at gamle hæderkronede produkter og virksomheder kan blive marginaliseret på få år.

Den historie er fortalt før, og derfor er det befriende, at Peter Svarre i sin bog gør et solidt arbejde for at komme et spadestik dybere. Befriet for hype og med masser af konkrete eksempler hjælper han læserne med værktøjer til at analysere, om ens produkt reelt er udfordret af digitalisering og brugerskabelse. Det er de langtfra altid. Den almindelige forbruger får næppe lov til selv at producere og distribuere benzin i nærmeste fremtid. Nogle ting er forbeholdt professionelle – f.eks. af sikkerhedshensyn.

Selv de gamle banker, hvis produkter i stort omfang er blevet digitaliseret, har overlevet, fordi de har kunnet binde deres service til mere komplicerede vidensprodukter, som ikke kunne udkonkurreres af muligheden for at betale regninger via netbank.

Peter Svarre bruger udgivelsen af bogen som et eksempel. Godt nok har han kunnet få hjælp af et stort netværk af kollegaer på Facebook til at skrive bogen, men det har stadigt kunnet betale sig for ham at udgive på papir på et gammeldags forlag, fordi de har kunnet bistå med redaktionel skærpelse af produktet og afsætningskanaler. Alligevel lurer truslen for netop bogbranchen lige om hjørnet, fordi det først er nu, at tablets er ved at blive udbredt og fordi f.eks. Apple og Amazon går efter at servicere forfatterne direkte.

Peter Svarre trækker på mere end mere end 10 års erfaring fra medie- og reklamevirksomheder, og hjælper læseren med at analysere nogle af de konsekvenser, som den perfekte storm kan få for organisationens forretning, kommunikation og organisation. Hver især kunne de emner have båret en bog, men selv om Svarre ikke kommer ned i alle detaljer, så er Den Perfekte Storm solidt håndværk.

Rent fortællemæssigt er hans formidling bedst, når han med ærlighed viser, hvordan han selv har måttet finjustere sin opfattelse af, hvordan man håndterer det digitale og det brugerskabte.

Bygger man f.eks. et online community, plejer et af standard-værktøjerne at være bedømmelses-værktøjer, som gør det muligt at stemme indlæg op og ned, så det bedste indhold bliver mere synligt, forklarer forfatteren en gruppe testbrugere på Cancerforum.dk. Svaret er en iskold nedstirring fra de forbløffede kræftpatienter, der aldrig i livet kunne finde på at “bedømme” kvaliteten af et indlæg, hvor nogen fortæller personligt om at miste et familiemedlem.

Sidste kapitel er en illustrativ gennemgang af, hvordan man kan bruge bogen til at analysere IT-universitets ”produkt” i forhold til Den Perfekte Storm. Det der i første omgang ser ud til at være en sikker havn – kun uddannede og godkendte eksperter kan levere undervisningen, kan i løbet af 5-10 år vise sig at være en truet position, fordi meget viden kan hentes digitalt og delvist leveres af enkeltpersoner.

Mediebranchen bliver ikke gennemgået særskilt, men bogen er så absolut værd at læse, fordi den kan bruges til at gentænke og analysere ens position og produkter. Det her er ikke endnu en buzz-word-bog, men en bog både hjælper med at skabe overblik over forandringerne og sætter en i gang med at tænke fremad.

Mediebranchen er i den grad ramt af digitalisering og de medfølgende gratis netnyheder, og selv om mediehusene ikke er blevet udslettet i samme omfang som fotohandlere, rejsebureauer og pladebutikker, så kan det meget vel skyldes, at dele af produktet – f.eks. de lange analyser – har været beskyttet af, at det har været besværligt at læse et broadsheet-opslag på en kontorstol.

Her pisker stormen branchen om ørerne med stadig kraftigere vindstød. Forude venter en endnu kraftigere digitalisering (mobil, tablets, mv.) og større brugerinvolvering – f.eks. i form af nyheder sorteret af venner og kollegaer på Facebook og Twitter. Det har aldrig været mere nødvendigt med et solidt strategisk arbejde.

Med ”Den Perfekte Storm” har Peter Svarre leveret et rigtigt godt søkort, som kan hjælpe en til at udstikke kursen og give overblik over et nogle af de klippeskær, vi sejler rundt blandt.

Den Perfekte Storm
Af Peter Svarre
Gyldendal Business
276 sider, ca. 300,- kr.
http://www.denperfektestorm.dk

About these ads

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s