Nye mediestøtte-lov på vej – du har fire uger til at kommentere

I første omgang blot et ultra-kort indlæg for at gøre opmærksom på, at den nye mediestøtte-lov lige er sendt i en fire ugers høringsrunde. Små netmedier bør nærlæse de mange paragraffer og skynde sig at kommentere.

Jeg har ikke sendt nået at analysere teksten, men har dog bemærket at:

* Støtten er forbeholdt skrevne medier
(… og det betyder, at der ikke er mediestøtte til netradioer og web-tv stationer.

Det kan umiddelbart synes mærkeligt, da en af nettets forcer netop er, at det er en multimedieplatform. Helt konkret betyder det sikkert, at sites som Den2Radio.dk, PrideRadio.dk og Korridoren.tv ikke kan få støtte til radio-delen af deres produktion – hvis de altså havde planer om at søge. Jeg ved, at man er ved at genforhandle støtten til lokalradioer, men om den støtte så kan komme til at omfatte net-radioer ved jeg ikke.

Jeg skal have nærlæst paragrafferne, men noget kunne tyde på, at man er ret restriktiv, når det kommer til niche-medier. Det vil især ramme netmedier, der ganske ofte er nichemedier. Men jeg vil understrege, at jeg ikke har gennemanalyseret paragrafferne.

Husk at Kulturministeriet har uploadet både generelle og særlige bemærkninger, hvor man kan læse en udvidet fortolkning af reglerne.

Så vidt jeg kan se, er det endnu ikke afgjort hvem der skal uddele pengene ud over, at der i udvalget skal være et medlem fra DJ et fra Danske Medier og en jurist. Loven specificerer en række kvalifikationer der skal være dækket ind af udvalgets medlemmer, men specifik viden om netmedier er ikke på listen – blot almen viden om mediemarkedet.

Jeg håber at andre vil ytre sig og kommentere her på bloggen eller andre steder. Loven er så vidt jeg husker bindende for de næste tre års mediestøtte, så det er nu man skal være oppe på tæerne, hvis man skal have indflydelse.

Skriv et svar

