Journalistik er samtale

I mange år har vi talt om, at journalisterne har mistet rollen som “gatekeepere”. Nu kan alle publicere, og derfor er man ikke længere så afhængig af journalisterne for at komme ud med sit budskab.  Men – hvad er vi så? Hvilke nye roller er der til journalisterne?

Jeg sammenligner nogle gange rollen med at være ordstyrer eller klubformand. Det kan stadig godt være journalister, der tager et emne op eller vinkler en sag. Derfra kan samtalen så udvikle sig, så vi alle kan blive klogere. Lad mig give et aktuelt eksempel på denne form for samtale-journalistik – sådan lige fra min egen andegård.

Socialdemokraternes nye IT-ordfører Karin Gaardsted lovede at svare på spørgsmål fra SAMDATA/HKs medlemmer.

Socialdemokraternes nye IT-ordfører Karin Gaardsted lovede at svare på spørgsmål fra SAMDATA/HKs medlemmer.

For nogle uger siden interviewede jeg Socialdemokraternes nye IT-ordfører Karin Gaardsted til SAMDATA\HKs nyhedsbrev. Hun var nytiltrådt som IT-ordfører og sagde blandt andet, at hun meget gerne ville have input fra folk i branchen. Jeg spurgte som afslutning på interviewet om hun var villig til at svare på spørgsmål fra SAMDATA\HKs medlemmer. Det ville hun gerne, og interviewet blev afsluttet med en opfordring til læserne om at stille spørgsmål.

Det gjorde kun tre medlemmer – til gengæld stillede de en stribe spørgsmål hver især om ganske interessante emner. (Se nederst i artiklen). Artiklen blev i øvrigt citeret på Version2, og her gik der en længere debat i gang om EUs patentdomstol.

I forrige uge tog jeg så kontakt til Karin Gaardsted igen, og præsenterede hende for tre-fem udvalgte spørgsmål, som hun kommenterede. Den nye artikel blev sendt ud  – og endnu engang citeret af Version2.

Når jeg udsender den slags historier lægger jeg ofte et link ud på Twitter, for at skabe ekstra trafik. Det afstedkom et ret godt opfølgnings-spørgsmål fra Computerworld-journalisten Kristian Hansen. Det sendte jeg videre til Karin Gaardsted. På Twitter stillede Lauge Andersen et opfølgningsspørgsmål, som Karin Gaardsted svarede på.

Hun svarede på mit mail-spørgsmål (som jeg citerede på Twitter). Kristian Hansen fulgte op med endnu et spørgsmål på Twitter som jeg dog ikke har set et svar på.

I gamle dage havde journalisten interviewet politikeren. Resultatet var blevet trykt på papir – og kun hvis bølgerne gik højt, havde det afstedkommet et læserbrev.

Som det fremgår er journalistik nu om dage ofte en løbende samtale, hvor langt flere personer er involveret – på tværs af mange flere medier (Samdata, Version2 og Computerworld-journalisten) og platforme (web, mail og twitter).

Det er klart, at det er mere engagerende, når læserne kan få deres spørgsmål cyklet direkte ind på Christiansborg, og når journalister på tværs af medier følger op på den samme sag i et frugtbart samarbejde.

Denne form for journalistik stiller nogle krav til journalisterne – især, at de er villige til at linke til og kreditere andres historier. Det synes jeg fungerede fremragende i dette tilfælde, og i der var en del af debatten på Version2, der gav mig pointer, som jeg kunne tage med i mit andet interview med IT-ordføreren. Version2 fik en historie. Samdata fik mere trafik. Og som journalist fik jeg mere viden at trække på. Alle vinder.

I de tilfælde, hvor medier undlader at linke til den oprindelige kilde, så knækker kæden, og det er ikke muligt at finde tilbage til den oprindelige samtale – som dermed ofte uddør. Det er ikke blot dårlig stil over for kollegaer – det er også mangel på forståelse for, hvordan man udnytter nettets potentiale.

(Man kan læse om et aktuelt eksempel på Journalisten.dk, hvor TV2 plankede Zetlands arbejde – uden at kreditere. Måske er det på tide, at vi indfører en link-pligt i den slags historier).

Men – indrømmet, det tager længere tid at lave denne form for journalistik, fordi man ikke er færdig, når historien er lagt på. Til gengæld er det ganske berigende og spændende at følge samtalen til dørs.

Endnu en grund til at elske de nye digitale medier.

Skriv et svar

