Step 2: Innovation Island Copenhagen (Papirøen)

Før sommerferien lancerede vi visionen “Innovation Island Copenhagen” på Papirøen, og vi nærmer os nu lanceringen af en workshop-konference til november. Vil du være med til sammensætte programmet?

Det var lidt af et sats, da Johan Winbladh og undertegnede før sommerferien lancerede ideen om, at Papirøen midt i Københavns Havn kunne blive til et innovationscenter.

Copenhagen_Innovation_Island

Martin von Haller (th) diskuterer med Jasenko Hadzic fra #cphftw (tv) og Anette Nørgaard fra Microsoft (i midten). Foto: Ernst Poulsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men inden vi så os om, var Johans mailbox fyldt med 30-40 henvendelser fra folk, der bakkede op om ideen, og 15-20 personer – der alle har stor erfaring eller centrale poster i startup-miljøet, var klar til at bruge en hel lørdag på Papirøen, for at ideudvikle sammen med os. Ikke mindst så dukkede Jasenko Hadzic op, som undervejs er blevet direktør i #cphftw-miljøet, der er ved at samle startup-kræfterne i København.

Nogle af de vigtigste pointer fra weekenden har vi opsummeret nedenfor, men lige nu fokuserer vi på næste skridt.

Vi nedsætter to arbejdsgrupper, som skal hjælpe med at lave et metup eller en workshop-konference, sandsynligvis den 5. november netop på Papirøen. Her har vi nemlig fået mulighed for at bruge faciliteter i Papirhallerne. Bedre bliver det ikke.

De to arbejdsgrupper, som vi håber du vil være med i er.

Team 1: Konference indhold og praktik
Opgaver rummer design af konferenceforløb med temaer som skal belyses med afsæt i den overordnede vision. Derudover rekruttering af speakers, sparring med facilitator og skabelse af rammer med god atmosfære. Målet er at opnå en velafviklet event et program som skaber motivation for deltagerne og sikrer et godt output, der peger fremad.

Team 2: Marketing & kommunikation:
Opgaverne er at definere målgrupper for eventdeltagelse på event, invitere disse via de bedst egnede kanaler. Målet er at få den optimale kombination af stakeholders til at deltage samt at skabe synlighed og forankring i økosystemet. Eventuel mediedækning aftales ad hoc, da det afhænger af konference set up.

Vi har selv fordelt os med Johan i gruppe 1 og Ernst i gruppe 2.

Hvis du vil vide mere så ring eller mail til Johan. (johan.winbladh@gmail.com, tlf: 21915612).

Johan Winbladh, Ernst Poulsen og Jasenko Hadzic

 – – – – – – –  – – – – – – –  – – – – – – –  – – – – – – –  – – – – – – – 

1. Workshop-opsummering – Innovation Island Copenhagen

Den første workshop om Innovation Island Copenhagen var bevidst lavet med meget vide rammer, for at give de 20 deltagere plads til indflydelse.  Ud af arbejdet på Papirøen udkrystalliserede sig nogle hovedtanker, som er værd at tage med i det videre arbejde med et innovationscenter.

En katalysator
Et innovationscenter skal være en katalysator for transformation – via åbenhed, diversitet, open-source tankegang og facilitering. Stedet skal være som en magnet, der tiltrækker folk med den rette substans for at kunne levere spændende output.  Både virtuelt og fysisk.

En uafhængig kulturbærer
Et innovationscenter skal være en kulturbærer, som udbreder innovation som tænkemåde.  Det skal være et epi-center, der bringer alle de rigtige spillere sammen om innovation: Idefolk, pengefolk, fagfolk og offentlige instanser. Og så skal det ikke mindst være et uafhængigt center, der bidrager med noget de nuværende løsninger ikke giver.

Branding af København via internationalt udsyn
Det skal være et sted som tænker internationalt – fx nordisk. Stedet kan give værdi ved at blive bindeled mellem udenlandske samarbejdspartnere og investorer. Man behøver ikke tænke dansk som udgangspunkt for blot placeringen i København er en fantastisk branding.

 

Der blev arbejdet i arbejdsgrupper i fem timer for at finde frem til kerneværdier for et kommende innovations center i København. (Foto: Ernst Poulsen)

Der blev arbejdet i arbejdsgrupper i fem timer for at finde frem til kerneværdier for et kommende innovations center i København. (Foto: Ernst Poulsen)

Økonomisk bæredygtigt
Et innovationscenter skal ikke blot være et sted, hvor staten lægger nogle penge. I stedet skal det vokse til et ideudviklingscenter, hvor man kan lave sin prototyping, uanset om det er 3D-printing eller gaming. Det skal være et sted, hvor kreative folk samles og, hvor virksomheder lægger penge for at få hjælp.

En konference må være en rejse
En konference om et innovationscenter må være eksploration, hvor man skal igennem nogle runder af inspiration, diskussion og præsentation. Det er den rejse, der skal engagere deltagerne. Vi må sætte nogle problemer og løsningsmodeller i scene på konferencen. Derfor er vi nødt til at planlægge med et efterliv for konferencen helt fra starten, så deltagerne kan se, at det giver mening at engagere sig.

Innovation Island_3

Anette Nørgaard (Microsoft) og Jasenko Hadzic (#CPHFTW-netværket)


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s