Erhvervs-lobbyisternes top-ti

Twitterchefer_i_dialog

For et par dage siden publicerede Børsen en oversigt over direktører i erhvervsinteresse-organisationer, som bruger Twitter. Den har chefredaktør Niels Lunde netop opdateret i et tweet.

I et tæt samarbejde med Filip Wallberg driver vi tre sites, der giver overblik over folk på Twitter: Twitterpolitikere.dk, Twitterjournalister.dk – og så det site, der er interessant i denne sammenhæng: Twitterchefer.dk.

Derfor kan vi supplere med en lidt dybere analyse, hvor vi kigger på, hvor stor gennemslagskraft de forskellige topfolk har. Man kan sige, at hvor Børsens oversigt viser, om lobbyisterne har en kanal (antal følgere), så viser vore tal, om de også har held til at udnytte kanalen til dialog. Ingen af de to oversigter viser dog, om lobbyisterne får reel indflydelse.

Konkret måler vi på, hvor mange retweets og likes de får og, hvor megen og dialog de skaber. De tal vægter vi (fordi et retweet giver større udbredelse end et like) og lægger sammen i det, vi kalder “Impact faktor”.

Det er ikke et videnskabeligt tal, men et hurtigt bud på at måle om topcheferne formår at få gang i dialog og interaktion på Twitter.

Erhvervs-lobbyisternes top-ti

Navn – interessegruppe – Twitterhandle Impact
-faktor
Følgere
1 Jesper Lund – @je5perl
IT Politisk Forening
28831 2193
2 Jakob Willer – @jakobwiller
Teleindustrien
9538 1536
3 Karen Hækkerup – @KarenHaek
Landbrug og Fødevarer
3773 2234
4 Christian Bason – @christianbason
Dansk Design Center
2451 4643
5 John Wagner – @johnwagnerdsk
De Samvirkende Købmænd
2131 948
6 Tine Roed – @RoedTmr
Dansk Industri
1758 1143
7 Rikke Hvilshøj – @hvilshj
Dansk IT
1215 1025
8 Anne H Steffensen – @AnneHSteffensen
Danmarks Rederiforening
875 254
9 Gitte Lillelund – @GitteLillelundB
Danske Havne
526 720
10 Thomas Rønnow – @throennow
Danske Mediers Arbejdsgiverforening
499 334

 

Erhvervsfolk er sent ude
I løbet af det seneste år er der sket en enorm stigning i antallet af erhvervs-topfolk på Twitter herhjemme. Men i forhold til mange andre grupper er erhvervsfolkene sent på den. Topfolk fra både fagforeninger og interesseorganisationer har langt større rækkevidde. Det gælder fx Anders Ladekarl fra Røde Kors (8415 følgere) og Bente Sorgenfrey fra FTF (5305 følgere), der har langt flere følgere og ikke mindst en stor erfaring med at sætte en mediedagsorden på 140 tegn.

 

Månedens Twitterslagsmål: Internet-logning
De største opgør i den forløbne måned, har været slagsmålet mellem Søren Pind og Teleindustrien. Justitsministerens forslag om internetlogning, har betydet, at der virkeligt at blevet gået til stålet på Twitter. To af de personer, der ligger højest i den seneste måned er Jesper Lund fra IT Politisk Forening samt Jakob Willer fra Teleindustrien, der begge har været kritiske over for justitsministerens udspil.

 

Man kan selvfølgelig diskutere om Jesper Lund repræsenterer en erhvervs-industri på samme måde som Jakob Willer fra Teleindustrien, men de har formået at omsætte deres Twitterkanal til en betydelig interaktion og synlighed omkring internet-logning. Spørgsmålet er, om synligheden også kan veksles til konkret indflydelse. Jesper Lund er således blevet blokeret af Søren Pind, der dog er kendt for at blokere folk, hvis han mener de går over stregen.

 

Indflydelse via møder og breve – eller via overskrifter?
Lene Espersen, der i dag har skiftet Christiansborg ud med jobbet som direktør i Danske Arkitektvirksomheder, har med 3.531 følgere en ganske god rækkevidde, og burde høre til i toppen. Men i den seneste måned er det kun blevet til et dusin tweets, og hovedparten har meget få retweets og likes. Det begrænser indflydelsen, og derfor når hun slet ikke med på toplisten. Det samme gælder flere andre kendte topchefer.

 

Erhvervslivet er måske mere tilbageholdende med den korte og kontante form på Twitter. Det kan i nogle tilfælde sikkert være en god ide, men ulempen er, at de går glip af den synlighed og direkte kontaktflade, der ligger på de sociale medier. I gamle dage var det måske nok at sende et velformuleret brev til ministeren eller få et kort møde, hvor man kunne fremlægge sin dag. Ulempen kan være, at ens modparter løber med med avisernes webforside, lige så snart de har sendt et skarpt tweet afsted.

 

FAKTA
Listen giver overblik over topledere fra danske erhvervs-interesseorganisationer.
Antallet af følgere er hentet 24. februar. Impact-faktoren er målt fra 23. januar – 23. februar. Impact-faktoren er et beregnet tal, hvor der indgår en vægtning af hhv. retweets, likes og dialog på Twitter.
Kendte fejlkilder: Der vil være folk, der får for lav score, hvis de først er sat på listen i løbet af optællingsperioden. På grund af udfald i Twitters API, kan der også være mangler i datagrundlaget. 

 

Kreditering
Du må gerne kopiere og selvfølgelig linke til denne oversigt. Da der ligger et betydeligt arbejde i at kuratere listerne, programmere databaserne og lave dataudtræk, regner vi med, at du laver en tydelig kreditering. (Kilde: Twitterchefer.dk / Ernst Poulsen / Filip Wallberg).

 

Opdateringer
Pernille Rosendahl fra Danske Filminstruktører er taget af listen, da foreningen er en fagforening. I stedet er Thomas Rønnow fra Danske Mediers Arbejdsgiverforening rykket ind på listen.

Bemærk, at politikere og chefer i mediebranchen ikke er med på listen over twitterchefer, da de i stedet optræder på hhv. twitterpolitikere.dk og twitterjournalister.dk.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s