Hvordan gør man egentlig en idræt mere synlig? Hvordan får man bundet en håndfuld sites og services sammen på et stramt budget? Og hvordan får man gjort klubberne glade for ideen undervejs? Det er det jeg hygger mig med for tiden.
Ved Nytår fik jeg en ny (deltids)stilling som udviklingskonsulent i Dansk Orienterings-Forbund.
Det er pudsigt nok lykkedes mig at forene en håndfuld af de ting jeg synes bedst om: Orienteringsløb (verdens-bedste-sport), innovationsprojekter og kommunikation. Alt sammen fordi jeg har accepteret et tilbud fra Dansk Orienterings-Forbund, der skulle have hjælp til at få lancere projekt “Motionsorientering.dk.”
Ideen med projektet handler hovedsageligt om, at man gerne vil gøre lokale byorienteringsløb og træningsløb mere synlige. De løb kan af forskellige grunde ikke komme med i forbundets eksisterende event-platform (O-service.dk).
Projektet passer godt i forlængelse af et andet arbejde som orienteringsforbundet er i gang med: At få klubberne til at benytte sociale medier (Facebook) til at nå ud til flere brugere. Det arbejde har stået på i et årstid og er begyndt at give resultater.
Ideen med dette blogindlæg er både at fortælle lidt om det jeg går og roder med – og så at se om jeg ved at beskrive projektet kan finde en leverandør, som har de rigtige kompetencer og den rigtige størrelse.
Det nemmeste er næsten, hvis resten af indlægget bliver den projektbeskrivelse vi for tiden bruger, når vi taler med mulige leverandører.
Hvis du synes, at det lige er noget for dit firma, så ring på 53 53 73 74 eller skriv på ep@do-f.dk.
– – – 0 – – –
Motionsorientering.dk – Baggrund for projektet
De lokale klubber i Dansk Orienterings-Forbund (DOF) udgør rygraden i sporten. Det er dem, der arrangerer alt fra mesterskaber til lokale træningsløb.
Især de lokale løb er vigtige for sporten, fordi det er her, nye løbere lærer sporten at kende. Desværre er løbene ikke særligt synlige på tværs af landet og på tværs af sportens digitale platforme.
Det vil forbundet gerne gøre noget ved, og derfor vil vi i løbet af 2020 lancere ”Motionsorientering.dk”, der skal give overblik over træningsløb, byorienteringsløb, familieorienteringstilbud og andre løb som klubberne reklamerer for på Facebook.
Til det formål søger vi en IT-samarbejdspartner, der kan bygge løsningen.
Udgangspunkt: Facebook-events
Import fra Facebook Events: En stor del af DOF’s ca. 50 lokale klubber er blevet ganske gode til at slå lokale løb op på deres Facebook-pages. Derfor er grundtanken at benytte Facebooks Event API til at importere løbene til en central database / website.
Overblik: Hovedformålet med det centrale værktøj/website er at give brugerne oversigt over løb i hele Danmark i forskellige listeformater og på oversigtskort. Der vil være tale om et par tusinde løb på årsbasis.
Tilmelding/betalingsstyring: Nogle af de lokale løb tiltrækker mange løbere, og her har klubberne brug for at bruge systemet til at styre tilmeldinger og betalinger. Løsningen skal derfor muliggøre tilmelding og betaling til løb enten via indbyggede værktøjer eller via eksterne leverandører som NemTilmeld (der kan benyttes gratis af vore klubber).
Brugerredigering: For at gøre tilmelding muligt, skal klubberne kunne tilføje ekstra oplysninger, fx om hvilke baner der tilbydes og priser.
Det er væsentligt, at det centrale værktøj er nemt at bruge for de lokale klubber, og da en stor del af klubberne allerede benytter WordPress til deres lokale hjemmesider, kunne det være en oplagt platform evt. med et event-tema som præsentationslag. Enhver sportsgren har sine egne konventioner, og kendskab til orienteringssporten er derfor en fordel, men ikke et krav.
Medlemsstyring: En del af projektet går ud på, at det skal være muligt at melde sig til som henholdsvis ”1 – Gratis medlem med profil”, ”2 – Individuel medlem i Dansk Orienterings-Forbund” og ”3 – klubmedlem” i Dansk Orienterings-Forbund. Systemet bør derfor have et simpelt modul til styring af disse medlemskaber. Hver af disse profiler giver forskellige rabatter i tilmeldingssystemet.
Eksterne feeds: Vi er meget bevidste om, at vi ikke når ud til danskerne ved at lancerer et enkelt website. ”Motionsorientering.dk”-løsningen skal derfor også gøre det muligt at indholdselementer nemt kan integreres i klubbernes hjemmesider, i DOF’s øvrige sites (do-f.dk, findveji.dk, o-track.dk, mv.) og hos eksterne samarbejdspartnere som fx DGI.
Design: Et hjørne af projektet går ud på at skabe en mere sammenhængende navigation på tværs af DOF’s platforme – også i de eksterne feeds. Det er dog ikke et krav til IT-leverandøren, at de også skal byde ind på den del af opgaven.
Leverandørkrav: Den leverandør vi vælger, skal gerne demonstrere et ekspertiseniveau på de valgte platforme og viden om og evnerne til at kæde de forskellige elementer sammen. Af hensyn til leveringssikkerheden vil vi prioritere at samarbejde med leverandører, hvor vi ikke er afhængige af enkeltpersoner.
Vi har ovenfor skitseret de platforme, som vi mener, vil være oplagte at benytte, men vi er åbne over for forslag til andre løsninger, så længe det sker af hensyn til brugerne og den samlede løsning.
Budget: Det samlede budget for projektet er på 2-300.000 kr., og budgettet er afstemt efter, at hovedparten at sitet og dets funktionaliteter skal bygges på standard-værktøjer, som er billige eller gratis at benytte og som der findes et bredt netværk af leverandører til.
Tidsplan: Målet er at lancere sitet i sommeren 2020 eller så hurtigt som muligt.
Hvis du vil vide mere eller spørge ind til projektet kontakt:
Ernst Poulsen, udviklingskonsulent, mobil 53 53 73 74, mail: ep@do-f.dk eller
Kenneth Majkjær Mikkelsen, direktør, mobil: 51 86 60 71, mail: kmm@do-f.dk
PS:
For en ordens skyld: De øvrige dage i ugen arbejder jeg fortsat som Tech-skribent og fotograf for blandt andet SAMDATA\HK, Ingeniørens Hus, Second Wave og mange flere.
(Alle fotos: Ernst Poulsen)