Manifest for Den Næste Generations Medier

“Vi bygger ikke fremtidens medier ved at finpudse på det bedste fra fortiden. Vi må i stedet fokusere på, hvordan vi bedst udnytter de nye værktøjer vi har fået til at skabe fantastiske produkter, som giver mening for mediebrugerne.”

Kap 1.

Internettet giver os bedre medier

Vi har netop være vidner til begyndelsen på en medierevolution, der kommer til at præge det kommende århundrede, og som giver den næste generation en helt ny medievirkelighed.Internettet har ikke bare ændret vores læsevaner. Vi har fået blivende værdier – som hurtigere nyheder og øjeblikkelig distribution på tværs af hele verden på en langt mere effektiv måde.

Vi har fået langt bedre dialogmuligheder og dermed bedre mulighed for demokratisk deltagelse. Vi har fået uendelige arkiver og dybde, som intet andet medie kan levere og dermed bedre muligheder for vidensdannelse.

Og så har vi især fået en demokratisering af medierne, hvor langt flere nu har adgang til at starte deres eget medie – og dermed adgang til et samfund hvor flere stemmer kan blive blive hørt.

Internettet har også forandret medielandskabet på rekordtid. Nogle platforme taber læsere – andre vinder. Nogle regeringer og mediemastodonter må pludseligt se sig overhalet og omgivet af andre, som erobrer dagsordenen og opmærksomheden.

I den sky af forandringer, kan det være svært at overskue, hvad der er op og ned – og hvad der er fremskridt og hvad der er tilbageskridt.

Derfor dette manifest. For at holde fast i de fantastiske muligheder vi har fået og som vi hellere må udnytte, hvis vi vil have det bedste ud af fremtiden.
– – –  0 – – –

Kap. 2:
Et medie med et nyt og bedre DNA

Da vi som nation steg på nettet svingede vi mellem eufori og skepsis. Det ene øjeblik ville nettet lukke alle andre medier på otte år, det næste øjeblik kom dot.com-crashet og mange mistede visionen af syne.Men – selv om investeringerne blev neddroslet, så fortsatte vi med at bruge nettet til mere og mere. Selv om finanskrisen ramte, så forblev nettet stærkt. Nettet blev ganske rigtigt et medie, som vi overvurderede på kort sigt, og undervurderede på lang sigt.

Nettet har givet os ekstremt mange nye muligheder og værktøjer som ikke bare er praktiske. De giver os reelt muligheder for at skabe bedre medier – og et bedre samfund.

Nettet har i sit DNA nogle egenskaber, som de andre medier ikke har. Man kan faktisk sige at nettet kan stort alt det andre medier kan – tilsammen. Vi har ikke set det alt sammen forløst endnu, men potentialet er derinde – i det inderste af det digitale DNA.

TV og Radio leveres allerede i dag digitalt, og efterhånden som båndbredden øges, vil vi knapt nok længere vide, hvordan signalet kom frem. Men vi ville vide, at den net-forbundne udgave kunne langt mere.

Aviser, magasiner og bøger konsumerer vi i stadigt større grad via skærme. Nogle skærme bliver større, andre mindre for at passe bedre til opgaven. Om nogle år er de alle trådløse og nogle er bøjelige som papir.

Papiret kommer til at overleve en del år endnu, for vaner tager lang tid at ændre. Og i nogle sammenhænge vil papir stadigt være billigt. Men det bliver i stadigt mindre omfang og af stadigt mindre betydning.

Lad os se på det grundlag af fordele, som nettets digitale kerne giver os:

Hastighed:
Det der har skabt væksten inden for netmedier de første 10 år er nettets fantastiske muligheder for at levere hurtigt. Skriv – Gem – og verden kan læse med. Ingen forsinkende mellemled eller fysisk distribution. Og ikke blot i tekst – men i alle former.

Multimedialitet:
Vi er efter nogle års venten nået så langt, at vi lystigt ser video/tv/film og lytter til podcast og musik på nettet. Vi læser tegneserier eller får kedelige tabeller serveret som   interaktive grafikker vi selv kan navigere rundt i.

Dialog/Interaktivitet:
Nettets interaktivitet er både let at forstå – og svær at forstå rækkevidden af. Mere basalt, så abonnerer vi ikke længere på en færdigsyet pakke. Vi vælger konstant til og fra og er blevet forvandlet fra tilbagelænede forbrugere til bevidste modtagere, der konstant må forholde os, sortere og vælge til og fra. Vi kan bidrage med et synspunkt eller en stump viden. Vi skaber digitale produkter, som andre kan arbede videre med og forædle og undervejs bliver vi klogere, når vi ser hvad andre gør. Vi udvælger det vigtigste, deler med andre og handler. Een grønthandlers død i Tunesien kan skabe nye netværk og overraskende oprør på tværs af hele Middelhavet.

Geografisk uafhængighed:
Medier er ikke længere afhængige af sendemastens rækkevidde eller avisbuddets rute. Alt kan opdateres fra alle steder – og læses fra alle steder. Nichemedier kan få et verdenspublikum. En enkelt person kan blive øjenvidne for resten af verden, hvis han løfter armen og tænder for kameraet i mobiltelefonen.

Dybde:
Mængden af indhold og viden er ufattelig. De største leksika. De største billeddatabaser. Alverdens aviser og fagtidsskrifter. Og kontakt til alverdens eksperter. Forbundet. Selv om det kan føles overvældende, så er det det den egenskab vi elsker mest ved nettet – at al information pludseligt er tilgængelig.

Hver især egenskaberne basis for fantastiske nye produkter. Når man kombinerer bare to bliver det ofte til produkter, som revolutionerer en hel branche.

Hvis man digitaliserer et leksikon, gør man det lynhurtigt at søge i. Men når man også gør det interaktivt, så andre kan bidrage, og gør det geografisk uafhængigt, så hele verden kan læse og deltage, så har man skabt et værk, som intet normalt forlag kan hamle op med.

— 0 —

I kommende kapitler, vil jeg skrive mere om, hvordan nettet giver os potentiale for et bedre demokrati, mere journalist-pr-krone og hvordan innovation er afgørende.

— 0 —

Mange har bidraget til de interessante samtaler gennem årene. Her dog en særlig tak til: Kim Elmose, Didde Elnif, Sofus Midtgaard, Filip Wallberg, Helle Baagø, Martin Brynskov, Kristian Strøbech, Nils Ulrich Pedersen og Ole Nørskov – samt Christian Schade, der har bidraget til teksten.

Jeg håber I alle fortsat vil bidrage til diskussionen.

1 Comments Tilføj dine

Skriv en kommentar