Krak vil levere gratis kort til mediehuse og start-up virksomheder

Den danske kort-matodont Krak.dk går nu i kamp med Google, der har skaffet sig et næsten-monopol på at levere kort-grundlag, når danske mediehuse bruger kort i redaktionelle sammenhænge.

“Vi er selvfølgelig irriteret over, at Google er blevet til standard-løsningen, når vi nu kan levere et meget bedre kort-grundlag”, siger Claus Thor Nielsen, der er onlinechef hos Eniro i et interview med denne blog på New Media Days.

“Vi har udviklet et gratis API, som kan benyttes gratis til redaktionelt brug af danske mediehuse og start-up virksomheder, forklarer Claus Thor Nielsen. Tilladelsen gælder til at almindelige brug, hvor man vil bruge kort til at visualisere en artikel.

Han understreger, at beslutningen er så ny, at der endnu ikke foreligger en fast retningslinie for, hvad der kan komme ind under den gratis ordning.

“Det tager vi en vurdering af i hvert enkelt tilfælde. Men – I den anden ende af spektret, så har vi i dag et API som vi tager penge for, når f.eks. en  ejendomsmægler-kæde vil bruge vore kort. Det er også klart, at man ikke kan bruge gratis-løsningen til at lave en konkurrerende kort-virksomhed.”

Den nye udmelding fra Krak kommer som opfølgning på IT- og Telestyrelsens Datacamp, hvor programmører og journalister mødtes for at se hvilke produkter, man kunne skabe i løbet af en arbejdsdag baseret på offentlige data. Det resulterede i beta-udgaver af p-plads apps, oversigter over farlige virksomheder, m.v.

Mediehuse og små start-up virksomheder der vil bruge Kraks løsning kan tage direkte kontakt til Claus Thor Nielsen på tlf: 40 18 26 36, mail: cln@eniro.dk

Det er tilladt at citere frit fra denne artikel. Men – jeg regner med, at du kreditere bloggen med navn og linker tilbage til artiklen. Det kan f.eks. ske ved at tilføje sætningen “… det udtaler Claus Thor Nielsen i et interview på Ernst Poulsens blog (link)”.

 

8 Comments Tilføj dine

  1. Martin Bay siger:

    Var det ikke krak.dk som engang sendte absurd latterlige regninger til folk, som linkede til deres kort? Altså privatpersoner og mindre virksomheder, som sendte potentielle kunder ind på krak.dk…

  2. Ernst Poulsen siger:

    jo, sådan var det tidligere. Det sætter også historien i relief, og viser hvor stort skiftet er hos Krak.

  3. Personligt har jeg altid synes at krak var umådeligt dårligt at bruge i forhold til fx dgs.dk og senere google.

    Spørgsmålet er om de ikke er en postgang eller 2 for sent ude 🙂

  4. Han understreger, at beslutningen er så ny, at der endnu ikke foreligger en fast retningslinie for, hvad der kan komme ind under den gratis ordning.

    “Det tager vi en vurdering af i hvert enkelt tilfælde. “

    Først og fremmest: Fedt at Krak er begyndt at være mere åbne og ikke bange for at deres ressource rent faktisk bliver brugt.

    Det ligner en gentagelse af deres opblødning af deres link-politik, netop fra den gang, hvor de sendte fakturaer ud uden videre.

    Deres nuværende betingelser nævner fx:
    Må jeg lægge et link til Krak.dk’s kortvisning på min hjemmeside?
    Ja. Krak tillader at såvel private og organisationer som erhvervsvirksomheder anvender et link, som beskrevet oven for i det omfang linket ønskes brugt til anvisning af, hvor brugeren eller erhvervsvirksomheden geografisk er placeret. Anden anvendelse kræver Kraks tilladelse.

    og


    Må min kommercielle hjemmeside indeholde flere links til Kraks kortvisninger?
    Nej. Typisk vil systematisk anvendelse af links til Kraks kortvisninger i kommerciel sammenhæng kræve en forudgående indgåelse af aftale med Krak.

    Har man en blog, hvor brugere kan poste links, så må de altså helst ikke poste links til kort.

    Forudgående tilladelser og restriktiv brug er dræbende for kreativiteten og ikke mindst for at gøre brug af en ressource i forretningsmæssig sammenhæng.

    Jeg kan dog lidt hen ad vejen godt forstå, hvad der har været baggrunden for de uheldige beslutninger. Krak havde over 200 år på bagen og nået en størrelse, hvor man er bekymret for sit brand, og hvad det bliver associeret med. Hvad nu hvis et bordel linkede til sin adresse på Kraks kort? Hvad ville folk så ikke tænke om Krak? (svaret er, at folk sandsynligvis ville tænke, at Krak har et kort, og ikke mere)

    Når alt dette er sagt og skrevet, har Krak – allerede for ti år siden, før Google Maps gjorde sit indtog – været en virksomhed, hvor det faktisk var lettere at få tilladelse end tilgivelse. Den gang, før jeg selv arbejdede med kort, henvendte jeg mig for at høre, om jeg måtte bruge deres kortgrafik på en ikke-kommerciel forenings-hjemmeside samt til tryk på foreningens flyers. Det gav de uden videre tilladelse til, endda på et tidspunkt, hvor der i praksis ikke var andre konkurrenter.

    (full disclosure: jeg står bag findvej.dk – som fik en del ekstra faste brugere i de perioder, Krak sendte regninger ud til firmaer, der linkede yderst loyalt til deres adresser)

  5. Ernst Poulsen siger:

    Det fede ville jo være, hvis nogen tog Claus Thor Nielsen på ordet og bankede et eller andet mash-up i luften. Hvem rykker først?

  6. Jeg skal nok være først!
    ..når de offentliggøre API’et, publicere betingelserne, love ikke at ændre dem, skifte fra 70’er farve skemaet og dække resten af verden. Indtil det, kan man lige så godt bruge Google, ik’?

  7. Det er nok sidste udkald for de store aktører på kortmarkedet, hvis de vil fastholde en del af deres kommercielle base.

    Netop fordi kortmastodonter har været så kronisk lukkede (og ikke mindst ødelæggende dyre at arbejde sammen med), har vi i Dansk Cyklist Forbund skruet et projekt sammen, som tager afsæt i brugen af Open Street Map og vil lave et produkt, der skal hjælpe cyklende turister rundt til oplevelser mv. i Danmark.

    Og i den forbindelse er Google ikke meget bedre end de andre, da det er noget vanskeligere at få lov til at bruge kortet udenfor det digitale.

Skriv en kommentar